Norges ukjente programvaregigant

Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas satset tidlig og sitter på en skattekiste. EDB 4Tel lager "operativsystem" for teleselskaper og nå skal de alle kjøpe nytt, forteller Asbjørn Eide.

I nesten total stillhet har EDB 4Tel blitt Norges overlegent største programvareselskap. Med over 800 utviklere ligger selskapet langt foran både Provida og Agresso.

EDB 4Tel er Telenor-sjef Tormod Hermansen og EDB-sjef Bjørn Trondsen ukjente vinnerlodd. Selskapet sitter i dag med en unik posisjon i et eksploderende marked. For nå skal alle de store teleselskapene bytte kunde- og regningsystemer, noe som vanligvis betyr prosjekter i milliard-klassen. Men at Telenor/EDB Business Partner sitter på denne skattekisten nå, er mye en tilfeldighet.

4Tel-sjef Asbjørn Eide gir Telenor-nestsjef Jon Fredrik Baksaas æren. Sammen med Tormod Hermansen forutså han det tettere konkurransen for Telenor og satte i gang et prosjekt for å få laget et nytt kunde og regningssystem i 1995. Prosjektet ble nesten avlivet flere ganger, for prislappen endte opp på rundt én milliard kroner, forteller Eide til digi.no.

Men Telenor er sjeleglade - nå har de et topp moderne system som lar dem sette opp nye tilbud, pakkeløsninger og prisavtaler med noen tastetrykk. Dessuten har de et system som kan selges til alle de andre som ikke er så forutseende.

EDB 4Tel
4Tel lager kunderegister og målesystem for teletrafikk. Systemene lar teleselskaper legge inn nye tilbud og endre prisene uten omprogrammering. Samtidig måler 4Tel-systemene hver kundes bruk som setter sammen den endelig regningen.

- Disse systemene er svært komplekse og slike prosjekter kan fort skjære seg. Et av mange eksempler er Telia som brukte rundt fire milliarder kroner på et eget system før de kastet det og nylig kjøpte et amerikansk system, forteller Eide.

4Tel-sjefen mener selskapet står foran et gjennombrudd fordi nesten alle nå skal kjøpe seg et nytt system.

- Det er blitt for dyrt og tar for lang tid å videreutvikle alle de gamle systemene televerkene lagde selv. Et teleselskap på størrelse med Telenor bruker en halv milliard i året på å utvikle og vedlikeholde et egetutviklet system, tror Eide.

Dette gir 4Tel store muligheter, for selskapet har to fordeler: De har et komplett system med Telenor, et av verdens mest moderne teleselskaper som referansekunde. Dette betyr mindre kjøpsrisiko for kundene. Dessuten lager 4Tel to versjoner: en for IBMs S/390 stormaskiner og en for HPs Unix-maskiner. Alle de gamle televerkene har stormaskiner mens de nyere selskapene stort sett satser på billigere Unix-maskiner.

- Vi planlegger oppkjøp eller å bli kjøpt for å danne et større selskap. Vi er store i Norge, men knøttsmå i den internasjonale telebransjen. Vi ønsker derfor å slå oss sammen med eldre konkurrenter som har mange kunder for å skaffe oss innpass hos disse kundene, sier Eide.

- Det blir stadig færre og større teleselskaper. Slik blir det også med leverandørene deres. Målet vårt er derfor 3.000 ansatte i løpet av tre år, sier 4Tel-sjefen.

Til toppen