Norman lite redd for Microsofts antivirus

Norman-sjef Henning Hansen er ikke så redd for Microsoft og får støtte fra aksjeanalytiker Didrik Kjelldal.

I går annonserte Microsoft endelig sitt antivirus-produkt, nesten to år etter at selskapet kjøpte den romanske antivirus-leverandøren Gcad. (Les sak fra i dag morges i boksen til høyre)

Microsoft skal selge en abonnement-basert løsning for vern mot virus og spionprogrammer. Med selskapet muligheter for koblinger til Windows og annen markedsføring gjennom alle sine partner og kanaler er dette i utgangspunktet ikke noen god nyhet for andre antivirus-leverandører som norske Norman.

Men Norman-sjef Henning Hansen har likevel hvilepuls når digi.no ringer han.

- Dette har vi ventet på lenge, der rare er at Microsoft har ventet i to år. Deres tjeneste er primært rettet mot konsumentmarkedet. Vi gjør lite i konsumentmarkedet og er ikke så veldig skremte, sier Hansen til digi.no.

Hansen fyrer også av en spark til Microsoft.

- Det ryktet Microsoft har rundt sikkerhet er ikke udelt positiv, sier han og påpeker at i bedriftsmarkedet bruker nå veldig mange flere løsninger etter hverandre for å øke sikkerhet, påpeker han.

- Men bedrifter som har serverbaserte løsninger trenger jo også klientsikkerhet. Vil det da ikke være fristende å ta i bruk Microsofts løsning, spør digi.no.

Dette er ikke Hansen så nervøs for, men på spørsmål fra digi.no forteller han at 20-30 prosent av omsetningen til Norman kommer fra klient-programvare. Resten er server-baserte løsninger.

IT-aksjeanalytiker Didrik Kjelldal i Fonds Finans er enig med Hansen - Microsofts produkt først og fremst skal rettes mot privatbrukere og det er ikke Normans fokus.

Men på sikt kan Microsoft utvide, påpeker han. Han mener også at Microsofts inntreden kan være positiv.

- Det er et tveegget sverd. Det er alltid farlig når det kommer en slik gigant inn. Man får kjempefokus på at virus er viktig, og så får media fokus på alt som ikke virker hos Microsoft.

Han mener Microsoft lett kan få problemer med at hackere lager virus som er spesielt designet for å lure Microsofts produkter. I hackermiljøer er Microsoft et yndet hatobjekt og et stort trofe for dem som klarer å knekke dem.

For Symantec tror han derimot dette er full krise, fordi de i er så store på privatmarkedet. Det er ikke gitt at Microsoft klarer det, men de har gjort det før.

- Selv om Internet Explorer var dårlig tok det ikke mange år før 90 prosent av markedet brukte den.

Til toppen