Norman-oppdatering får servere til å henge

Mange kunder sliter med serverne sine etter en oppdatering av sikkerhets-programvaren.

Det norske sikkerhetsselskapet Norman har som alle andre leverandører av sikkerhetsprogramvare, et system for å automatisk oppdatere sin programvare ute hos kundene.

Slike oppdateringer sørger for at sikkerheten til enhver tid ivaretas, selv om det stadig kommer nye ondsinnede programmer som bedrifter og privatpersoner må beskytte seg mot.

Dessverre for Norman og mange av deres kunder, oppsto det et alvorlig problem hos mange etter at den siste oppdateringen ble distribuert ut i forrige uke.

– Vi har kjørt en oppgradering til ny versjon. Denne versjonen har vært testet gjennom lang tid, men så er det sånn med all programvare at noen feil vil det være. Vi har dessverre hatt problemer som vi ikke hadde forventet, sier Trygve Aasland, administrerende direktør i Norman, til digi.no.

Oppdateringen ble distribuert ut onsdag i forrige uke, og torsdag begynte de første meldingene om problemene å komme inn til digi.no fra brukere som slet med problemet. På tross av at det har gått snart en uke siden poppdateringen ble distribuert, har problemet ikke blitt løst ennå.

– Vi har full fokus på dette og jobber 24/7 for å løse problemet, sier Aasland til digi.no.

Ifølge kunder som digi.no har snakket med, går ikke serverne i heng med en gang, men det tar ikke mer enn et par timer før prosessoren går i 100 prosent. Dermed klarer ikke serveren å yte som den skal på oppgavene den er satt til å gjøre.

Norman mener at problemet bare rammer et fåtall av deres kunder, og at de er i kontakt med dem det gjelder.

– Det vil bli lagt ut som en oppdatering for de som eventuelt har problemer. Vi vil gi beskjed om at det når vi har en ferdig oppdatering, sier Aasland.

I mellomtiden har Norman, ifølge Computerworld, lagt ut følgende melding på sine kundesider:

"Dette problemet er under utredning nå. Vi har ikke ennå greid å finne en bestemt årsak. Trolig skyldes dette heller ikke en enkelt årsak, men flere ulike scenarier som kan gi de samme symptomene. Vi har observert at enkelte av serverne som det har vært problemer med kjører Microsoft Access databaser og/eller SQL-databaser. På disse serverne kan det hjelpe å ekskludere filer med filtypene *.mdb, *.mdf og *.ldf fra skanningen som igangsettes når systemet startes. "

Til toppen