Norman snur, mer adgangskontroll

1998 ble som ventet et katastrofeår for Norman (Data Defense). Etter to år med store tap og en kostbar opprydding hevder selskapet at de er nesten er tilbake i pluss. Oppskriften er mer adgangskontroll og mindre antivirus-programvare.

Norman (tidligere Norman Data Defense), den norske produsenten av programvare for viruskontroll og adgangskontroll, sliter tungt. De mektige internasjonale antivirus-leverandørene tvinger selskapet til å satse mer på sitt andre ben - sikkerhetsprogramvare for pcer.

Ved første blikk ser 1998 ut som en dacapo av katastrofeåret 1997 - selskapet tapte 66 millioner kroner på å selge programvare for 151 millioner kroner. I 1997 tapte Norman 73 millioner kroner. Men mesteparten av det dårlige 1998-resultatet skyldes en tung opprydding i selskapets verdensomspennende distribusjonsnett.

Norman sier de nå er et primært europeisk selskap.

- 1998 er nå historie og det er vi glade for, sier Svein Goli, styreformann og inntil i går fungerende administrerende direktør.

Etter at styret grep inn i desember er selskapet sterkt slanket og selskapet bruker distributører i stedet for egne kontorer. Blant annet er det svenske kontoret lagt ned og Norman jobber med å finne en nordisk distributør. Samtidig har selskapet innført en rekke kontroll og sparetiltak i sine datterselskaper.

Norman har også ansatt en etterfølger for Gunnel Berdal Wullstein. Ny administrerende direktør er tidligere Baan-salgssjef Bjørn Fosli. Fosli Fosli overtar et selskap som nærmer seg pluss.

- Vi har redusert kostnadene til 18 millioner kroner i måneden og etter et meget godt salg så langt i år går vi nesten i null, forteller Goli, tidligere sjef for Oracle Norge.

Norman er knappe med kommentarer om fremtiden, men sier de vil satse sterkere på adgangkontroll, programvare som bedre sikkerheten på stasjonære og bærbare pcer.

Denne dreiningen er i tråd med rådene analyseselskapet Gartner Group fremsatte blant annet gjennom digi.no i fjor. Gartner Group mener små antivirus-leverandøres vil måtte spesialisere seg eller finne andre produktområder etter hvert som de store antivirus-leverandørene presser ned prisene og produktene blir mer kompliserte. (Se tidligere sak i høyre marg)

Norman sier seg langt i vei enig med Gartner Group, men mener de store sammenslåingene i bransjen har skapt hull i markedet de kan utnytte.

Til toppen