Norman sparker én av ti

Antivirus har blitt hyllevare. Kraftige kutt i det norske antivirusselskapet.

Det norske antivirusselskapet Norman gjennomfører det de kaller en fullstendig restrukturering av virksomheten.

Hele ti prosent av staben mister jobbene sine, kan digi.no nå avsløre. De ansatte fikk den triste nyheten onsdag denne uken.

Nedbemanningene gjelder over hele linjen for selskapet, som har virksomhet også i Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, Sveits, England og USA.

- Vi har dessverre måttet gjøre endringer. Dette er ingen hyggelig beskjed å gi eller få. Men jeg tror de ser hva som skjer i selskapet og har forståelse for at vi er nødt til å gjøre en strukturell endring for å nå de målene vi har satt oss. Alternativet er mye verre, sier markedsdirektør og pressekontakt Audun Lødemel til digi.no.

I Norge blir rundt femten ansatte overflødige. Etter det digi.no erfarer skal flere veteraner være berørt. Ansiennitetsprinsippet skal ikke ha blitt fulgt.

- Jeg ønsker ikke å kommentere enkeltpersoner. Prinsippet vårt er at vi har gått igjennom selskapet og vurdert hva slags kompetanse vi har behov for.

Det fremstår som uklart om Norman vil tilby sluttpakker til medarbeiderne som må gå, men Lødemel forsikrer at de skal gjøre det de kan.

- Vi setter ikke bare folk på gata, men kommer til å påse at vi gjør det vi kan for å hjelpe dem i en vanskelig situasjon.

Trist men nødvendig, sier pressekontakt Audun Lødemel om masseoppsigelsene i Norman.
Trist men nødvendig, sier pressekontakt Audun Lødemel om masseoppsigelsene i Norman.

Hyllevare

Endringen innebærer at Norman skal satse mer på de to forretningsområdene nettverkssikkerhet og analyse av skadevare.

- Antivirus har blitt en commodity (hyllevare) og da må man du finne det området som kan gjøre deg unik. Disse to områdene har større potensial enn endepunkt, sier Lødemel.

Norman skal nå hanke inn tre nye samarbeidspartnere som skal levere teknologikomponenter til sluttbrukerproduktene deres, altså endepunkt. Lødemel ønsker ikke å si hvem det dreier seg om, men målet er at avtalene skal være på plass innen første kvartal neste år.

- Vi har samarbeidspartnere på endepunktsproduktene i stedet for å utvikle alt selv. Her er det partnere på vei inn, sier han.

- God økonomi

Norman ASA har opplevd et jevnt fall i omsetningen de siste årene. I 2008 omsatte selskapet, ifølge finansdirektør Simen Nyberg-Hansen, for 131 millioner kroner. I 2009 falt omsetningen til 126 millioner kroner mens regnskapet for 2010 viser en omsetning på 120 millioner kroner. Da gikk også Norman ASA med et lite underskudd.

Inntektsfallet forklares blant annet med at de gikk ut av det nordiske OEM-markedet.

- Økonomien i selskapet er bra, den. Det er det vi må passe på at den skal være også fremover. Det jeg kan si er at Norman har satset og investert mye i de nye forretningsområdene våre nettverk og malwareanalyse og deteksjon, sier pressekontakt Lødemel.

- Vi ser lyst på fremtiden, men dette er et marked som får fort. Det er raske endringer i sikkerhetsbransjen for tiden og vi må tilpasse oss.

For to år siden ble Norman slukt av oppkjøpsfondet FSN Capital Partners og tatt av børs.

- Restruktureringene våre er helt uavhengig av eiersituasjonen, og ville kommet uansett, sier Audun Lødemel.

Norman har før kuttrundene iverksettes rundt 220 ansatte.

    Les også:

Til toppen