Norsk allianse vil lage ny søkemotor

Fast-sjef John M. Lervik satser på et stort forskningsprosjekt sammen med en rekke andre aktører.

Det er Schibstedt, Fast, Accenture, tre norske universiteteter, to irske og et amerikansk som nå søker om forskningsmidler.

Søknaden går til Norges Forskningsråd som skal ta stilling til prosjektet.

Prosjektet kalles «Information Access Disruptions» (iAd), og får en kostnadsramme på 340 millioner kroner over åtte år, skriver Mandag Morgen.

Forskningsrådet må delta med 90 millioner, dersom iAd blir trukket ut som vinner. Svaret på søknaden vil komme i april eller mai.

Målet er å utvikle fremtidens internett-søketeknologi for å ta opp konkurransen med Google, Yahoo og Microsoft.

Blant søkerne står Fast-sjef John Markus Lervik og Sesam-sjef Mikal Rohde i det Schibsted-eide selskapet.

Nyhetstjenesten Mandag Morgen sier at iAd må belage seg på hard konkurranse. Tyske og franske myndigheter planlegger prosjektet Quaero, som kan få 200 til 300 millioner euro over en fem års periode.

Til toppen