Norsk askeladd på amerikansk kabel-eventyr

Det norske selskapet Computer Advances Group ASA er i sluttforhandlinger med verdens største kabel-TV-selskap, TCI. Den amerikanske giganten er så imponert over nordmennenes produkter at CAG allered har slått ut alle konkurrentene i kampen om den enorme kontrakten. TCI har omtrent 14,5 millioner kunder.

Tele-Communications, Inc (TCI) ble først kjent med det norske børsnoterte selskapet Computer Advanced Group på en messe i Europa. De likte tydeligvis det de så såpass godt at CAG ble invetert over til USA for å delta i en konkurranse om hvilket produkt TCI skulle satse på på sine 170 kabelstasjoner. - Vi har sittet hos TCI og videreutviklet produktet vårt, mens konkurrentene satt rundt omkring i USA. Konkurrentene falt av én etter en, og den siste måneden har det dreid seg om oss og en til. Og nå går vi inn i kontraktsforhandlinger som eneste aktør, sier Per Arne Jensen, viseadministrerende direktør i CAG.

Løsningen det forhandles om dreier seg om reklamedistribusjon på kabel-TV-nett, og om et system for monitering og administrering av selve salget av reklamen. I praksis, betyr det at annonsørene selv kan bestemme hvilke områder på kabel-nettet som skal se reklamen. Jensen mener det er den administrative programvare-løsningen som er CAGs største fortrinn. Denne typen distribusjon av reklame er foreløpig ikke lov i Norge, men Jensen nekter ikke for at mange har vært interessert i deres løsninger. - Man regner jo med at det å sette inn reklame på denne måten vil bli lov etter hvert, sier han.

Dersom kontraktsforhandlingene går i boks, vil naturligvis CAG gå mot en betydelig omsetningsøkning. - Jeg kan ikke kommentere hvilke summer vi snakker om før forhandlingene er ferdig. Men dersom vi får kontrakten, betyr det at vi må foreta en kraftig oppbygging av vårt kontor i Los Angeles, sier Jensen til digi:media.

Til toppen