Norsk CD-salg på det jevne

Første kvartal i år så mindre bra ut for plateselskapene. Men det var fordi fjoråret var et rekordår. Tross MP3-trusselen ble det salgsøkning i forhold til 1999.

År 2000 var det året Napster eksploderte på verdensbasis, harddisker rundt om på planeten ble fylt opp med til dels piratkopiert musikk i MP3-formatet, og platebransjen fikk det travelt med å sikre sine rettigheter og sitt forretningsgrunnlag.

Men fortsatt kjøper folk musikk på disse plastskivene som kalles CD-er, både på verdensbasis og her på berget, skal vi tro fersk statistikk fra Gramofonplategrossistenes Forening.

Clay Shirky, professor innen nye medier ved Hunter College i USA, sier i et Slashdot-intervju tidligere i år at platebransjen prøver å overføre sin analoge forretningsmodell - den om å tjene penger på objektet, på selve plastskiven som kalles en CD - og at de derfor vil mislykkes.

Men det er nok ennå en stund til bransjen dør ut, til tross for en nedgang på sju prosent i platesalget i forhold til de første tre månedene ifjor.

Statistikken klarlegger salgstall fra leverandører til forhandlere, og hadde altså en liten nedgang de første tre månedene av dette året.

- Litt variasjon må en regne med, det er ikke akkurat illevarslende statistikk, sier Øivind Svendby, som fører statistikken for GGF. I forhold til 1999 har salget øket med tre prosent, forteller han.

- Hvis en går litt bak tallene og kikker på februar og mars i fjor, så var det en veldig økning i de månedene.

Vi må også ta hensyn til at ting forandrer seg iløpet av året, at noen rapportører kommer og går og så videre.

Heller ikke Sæmund Fiskvik er alt for bekymret over nedgangen.

- Det var rekord på begynnelsen av fjoråret, så vi vil ikke betegne nedgangen som dramatisk, sier IFPI-direktøren til digitoday.

Han er enig i at Napster-bruk og "bytting" av musikk på nettet kan påvirke generelle tendenser, men sier det er vanskelig å konkretisere tallene i platebransjen, som er preget av store svingninger.

Til toppen