Norsk CMS åpner kildekoden

- Blir nøkkelen for å slå igjennom internasjonalt, mener Enonic.

Enonic har de siste 11 årene bygget seg opp som leverandør av sin Java-baserte publiseringsløsning, eller CMS («content management system», til en rekke store norske bedrifter.

Programvareselskapet åpnet nylig en ferdig driftet abonnementstjeneste på publisering.no, med ambisjon om å nå ut til volummarkedet.

Nå utvider de porteføljen og tilbyr for første gang en åpen kildekode-versjon av verktøyet Enonic CMS.

Produktet og tilhørende dokumentasjon kan lastes ned fra denne siden.

Åpner koden: Enonic-sjef Haakon Skaarer.
Åpner koden: Enonic-sjef Haakon Skaarer.

Bruksbetingelsene i den såkalte «community edition» er regulert under lisensen AGPL 3.0, og denne versjonen er dermed å regne som fri programvare.

Betal- og gratisversjonen skiller seg på to punkter, begge funksjonalitet for kunder med behov for særskilt høy ytelse. Community-utgaven støtter ikke klynger med flere servere. Den har heller ikke støtte for plugin-motoren som Enonic ellers benytter for integrasjoner.

- Dette er funksjonalitet som etterspørres av kunder med kompliserte behov. For alle andre praktiske formål er utgavene like, sier administrerende direktør Haakon Skaarer til digi.no.

Ønsker å nå ut til flere

Dermed føyer Enonic seg inn i rekken av norske aktører som tilbyr friprog-baserte CMS, i likhet med blant annet eZ Publish og Plone. Enonic oppfatter selv amerikanske Alfresco som sin største konkurrent. Alfresco er også fri programvare.

- Med åpen kildekode åpner vi oss for nye markeder. Open source er en ny måte å tenke distribusjon på, sier Skaarer.

Satsingen innebærer en endring i forretningsstrategien. Selskapet sier at de herved bare forventer å få betalt fra kunder med særlige behov knyttet til support, ytelse eller tilpasninger.

De oppfatter at åpen kildekode-satsingen blir nøkkelen til å satse internasjonalt.

- På sikt innebærer dette at flere tar i bruk vår plattform. I neste omgang skal modulene og løsningene som utvikles tilbys fellesskapet, sier Skaarer.

Han regner ikke med bortfall av inntekter som følge av at de nå gir bort hovedproduktet sitt. Snarere tvert imot.

- Jeg tror inntektene vil øke. Rent kommersielt la vi over til denne modellen allerede i fjor, og merker at interessen for produktet øker. Før lansering har vi vært i kontakt med de største kundene våre og de er utelukkende positive.

Ved å registere hvilket land koden lastes ned fra skal selskapet avdekke hvor interessen for produktet er størst. Deretter er planen å følge opp med markedsføring, deltakelse på messer og utvidelse av partnerapparatet.

Enonic holder til i Oslo og har 25 ansatte. Deler av utviklingen er outsourcet til lavkostland.

    Les også:

Til toppen