Dustin satser på videre vekst fra sin nye base i Moss, forteller norgessjef Jens Haviken.

Norsk Data Senter er historie

Satser friskt videre som Dustin.

Norsk Data Senter (NDS) skifter navn til Dustin Norge. Navnebyttet markerer at virksomheten er integrert i det svenske Dustin-konsernet, drøyt to år etter oppkjøpet.

– Det er forsatt netthandel som er ekstremt viktig, både for nye kunder og satsingen vi har mot små- og mellomstore bedrifter. Gamle NDS bringer med seg en stor kundebase, særlig innen offentlig sektor, og en kunnskap om deltakelse i offentlige anbud, noe som er verdifullt for konsernet, sier norgessjef Jens Haviken til digi.no.

NDS ble etablert allerede i 1979. De har tilført Dustin en ny dimensjon.

Netthandelkonseptet er utvidet med ekspertise innen IT-drift og datasenter. Avdelingen jobber mye med nettverk, virtualisering og Microsoft-teknologi. Med oppkjøpet fulgte også kontorer i Oslo, Bergen og Trondheim.

Feiret med kake
De gamle skiltene utenfor hovedkontoret i Moss ble skudd ned i forrige uke. Det var både vemodig og positivt, mener Haviken, som røper at navnebyttet ble feiret med kake.

Selv ble Dustin-sjefen hyret inn for å lede overtakelsen av NDS. Siden har han også flyttet selskapets norgeskontor fra Oslo til Moss. Der jobber nå 90 av selskapets i underkant 150 norske medarbeidere.

Jens Haviken forteller at de har hatt en god omsetningsvekst de siste par årene, men at resultatene på bunnlinjen ikke har vært like gode.

– I året vi har lagt bak oss brukte vi derfor litt tid på restrukturering. Men vi har en sunn og god utvikling, bedyrer han.

– Vi var jo den siste av de store som sto på egne bein da vi ble kjøpt opp.

 

Dyrt å være liten
Haviken sier også at det var nødvendig for NDS å bli del av en større satsing.

– Vi var jo den siste av de store som sto på egne bein da vi ble kjøpt opp. Det er åpenbart at du må være stor for å hold på med det vi gjør nå. Du har ikke en sjanse som liten. Det industrialiseres og profesjonaliseres. Da blir det for dyrt å være liten, du blir ikke konkurransedyktig nok, sier han.

Det svenskeide selskapet kaller seg nå en totalleverandør av IT.

Omsetningen i Norge er det siste året er opp 40 prosent. Det er enda bedre enn i det svenske markedet hvor de fikk til en vekst på 35 prosent.

Her til lands nærmer inntektene seg 900 millioner i svenske kroner. Dustin har et sterkt ønske om å vokse videre, skriver Moss Avis.

Veksten skal skje organisk. Det er ikke planer om nye oppkjøp. Dustin ser for seg et stort potensial med å forenkle hverdagen til små- og mellomstore kunder.

– Den norske IT-bransjen er preget av ett stort selskap, Atea, og en underskog av mindre selskaper hvor vi også befinner oss. Vi er vel nå blant Norges fem største, sier Jens Haviken til lokalavisen.

    Les også:

Til toppen