Norsk e-handel svakt opp

En undersøkelse av DIBS viser en viss vekst fra i fjor.

DIBS, Skandinavias største leverandør av betalingsløsninger på nett, med en årlig betalingsstrøm i overkant av 45 milliarder danske kroner, har publisert en ny utgave av sin «e-handelsindeks» for de nordiske landene Danmark, Finland, Norge og Sverige. Undersøkelsen bygger på intervjuer med 4000 nettbrukere mellom 15 og 65 år, og med 717 nettbutikker, hvorav 314 norske. Intervjuene er gjennomført av analyseinstituttet M3 Research i juli og august i år.

Rapporten anslår det årlige omfanget av norsk e-handel til 36 milliarder kroner, 4 prosent mer enn anslaget deres fra i fjor høst.

Andre momenter fra rapporten:

  • 92 prosent av norske nettbrukere har handlet i en nettbutikk det siste halve året.
  • 85 prosent av norske nettbutikker forventer økning i salget.
  • Norske e-butikker har det meste av sin omsetning i andre salgskanaler: Over halvparten sier e-butikken står for mindre enn 25 prosent av omsetningen. Bare en firedel henter mer enn 75 prosent av omsetningen via netthandel.
  • 24 prosent av de e-handlende har handlet for mer enn 10 000 kroner det siste halve året. Gjennomsnittskunden handlet varer fro 6 381 kroner.
  • De mest populære varene i netthandelen er reiser, media/underholdning og elektronikk.
  • Kvinner og menn handler for omtrent like mye, men kvinner kjøper fortsatt noe rimeligere varer enn menn.
  • 39 prosent av e-handlende nordmenn har kjøpt noe fra en utenlandsk nettbutikk de siste seks månedene.

    Les også:

Til toppen