Norsk eJournal tilbyr sentralbord for e-post

Tidligere EUnet-ansatte startet norske eJournal for to år siden, et selskap som sorterer elektronisk kommunikasjon for bedrifter. Etter to års prøvedrift, er systemet nå klart for lansering. Og for å håndtere salgsjobben, har selskapet hentet inn en av gründerne i Grape, Morten Brusletto.

Morten Brusletto jobbet tidligere i TV3 som informasjonssjef før han entret internettbransjen som gründer av et webbyrå. Sammen med TVNorge-gründer Ola Grønvold startet han i 1997 Grape som etter hvert ble kjøpt av svenske Clockwork og som i dag er i ferd med å bli en del av det børsnoterte konsulentkonsernet Optosof.

Brusletto har selv ikke solgt seg ut av Grape/Clockwork/Optosof og sier han har tidoblet verdien av aksjene sine siden han startet for tre år siden. Den siste tiden har han dratt i gang informasjonsvirksomheten i den urbane TV-kanalen Metropol før han nå skal selge konseptet til eJournal AS der han også eier aksjer.

Anders Kjersem dro i gang selskapet for to år siden med 50.000 kroner i startkapital.

Kjersem, som tidligere jobbet i EUnet Norge (i dag KPN/Qwest), eier 25 prosent av aksjene og har bygd opp et HTML-basert system for oppfølging av e-posthenvendelser til bedrifter. Sammen med fem andre ansatte har han laget et enkelt grensesnitt, og produktet kjøres på åpne standarder, enten det gjelder e-postsystem, nettleser eller operativsystem.

- Grunnen til at jeg i det hele tatt har startet her er at jeg ser det er et produkt som selger i dag. Bedriften tjener penger allerede nå. Og når jeg ser på kundelisten er den allerede sterk, for eksempel er Aftenposten inne, sier Morten Brusletto og mener at en av grunnene til fascinasjonen er at han godt kunne tenke seg å bruke systemet selv.

Brusletto beskriver det som et internettbasert system for håndtering av e-post og elektronisk kommunikasjon, en form for elektronisk sentralbord.

Han sier det finnes to hovedaspekter ved løsningen: hvordan du som avsender/kunde opplever prosessen og hvordan du som kundebehandler i en bedrift kan bruke eJournalen.

Kundene får beskjed med en gang e-posten er kommet fram og får automatisk en kvittering med referansenummer. Dessuten får kundene en egen webside til sin disposisjon hvor de kan få oversikt over kommunikasjonen med bedriftene som benytter seg av eJournal.

Kundebehandleren må på sin side sette sin lit til at eJournalen sorterer og håndterer henvendelsene og sørger for at de kommer frem til riktig mottakere, det vil si fordeler e-posten blant de ansatte i bedriften.

Dessuten sørger journalen for automatisk svar innen et visst antall timer, en deadline som er definert manuelt i forhold til hvor viktige kundene er. Det vil si at én gruppe kunder får svar innen to timer, en annen gruppe kunder innen fire timer osv.

I tillegg er det mulig å få en status på hvor mange av e-post-meldingene er lest, besvart og få kartlagt responstiden på denne prosessen innad i bedriftene.

- Er du kjent med web bør dette gå ganske greit. Vi leverer en grunnpakke til en verdi som starter på 50.000 kroner. I tillegg er det en årlig serviceavgift med oppdatering og opplæring gjennom noen konsulenttimer som vi tilbyr, sier Brusletto som har hovedansvaret med å selge produktet inn mot bedrifter.

I tillegg skal selskapet hanke inn to selgere til i Norge på salgssiden ved siden av Brusletto og key account manager Steinar Duus som har bakgrunn fra norsk varehandel.

eJournal skal også satse på Sverige i løpet av året.

Brusletto sier de selv har hatt vanskelig med å finne konkurrenter med unntak av et selskap ved navn Kana Communications Inc.. Det amerikanske selskapet selger tilnærmet de samme produktene, men befinner seg i et mer eksklusivt segment med salg mot større bedrifter, mener Brusletto.

Ann James er den europeiske markedsdirektøren i Kana med tilholdssted i London og mener at e-post-tilbudet slett ikke kun er for store bedrifter

- Vi har et veldig skalerbart tilbud med programvare i alle prisklasser. Også små dot com-selskap i startfasen vet at de trenger en god kundeservice. Derfor er det svært aktuelt for dem å benytte seg av våre tjenester, mener hun.

Hun hevder at de i realiteten har få konkurrenter i markedet som tilbyr den samme bredden: Kana Com. tar seg av inngående og utgående e-post, webbasert kundeservice, sanntids beskjeder og stemmerespons via nettet. Dessuten mener James at det ikke bare er snakk om tradisjonelle automatiske responser, men returer på forespørsler som skal gi kundene mer skreddersydd informasjon.

Blant kundene finnes det britiske auksjonshuset QXL.com som nylig kjøpte DinSide Auksjon og Lastminute.com som er på vei inn i Norge denne våren.

Dessuten er svenske Cell Network en av salgspartnerne til Kana Communications som i utgangspunktet er mye mer internasjonalt innrettet enn norske eJournal.

Til toppen