Marit og Richard G. Nielsen har gjort hobbyen til familiens viktigste inntektskilde. (Foto: privat)

Norsk ektepar gjør million på iPhone

Få ukers utvikling gir klingende mynt i kassen.

Norske plaza.no lager applikasjoner for iPhone, som på kort tid har gitt stor avkastning.

Plaza står bak salgssuksesser som «555 vitser» og Radio-applikasjonen som i lengre tid har tronet øverst på listene over de mest solgte programmene i Apples App Store. Flere småprogrammer er på vei.

Ganske overraskende så viser det seg at selskapet bak ikke er noe selskap i det hele tatt. Det er ekteparet Richard og Marit Nielsen fra Kristiansand, som på denne måten har sikret seg en hyggelig ekstrainntekt.

Richard programmerer, mens kona i ledige stunder tar seg av design, nettsiden og kontakt med pressen. Begge har sine egentlige jobber i SOL, der Richard nå er utvikler på halv stilling.

Faktisk har biinntekten, og det som startet som en hobby, nå blitt familiens hovedinntekt.

Radio-applikasjonen har nemlig siden lanseringen i januar blitt en av de mest solgte programtilleggene til iPhone i Norge.

- Det kan vi sannsynligvis takke Apple for, som har valgt å levere iPhone og iPod Touch uten både FM- og nettradio-funksjonalitet, forteller de til digi.no.

Nielsen forteller at de har solgt over 28.000 eksemplarer av radio-programmet på norsk, samt vel 18.000 av ulike utenlandske versjoner.

Programmet koster 17 kroner i App Store, der Apple tar 30 prosent av omsetningen. Resten beholder ekteparet selv.

Enkel hoderegning sier at det med slike salgstall blir mange penger. På grunn av sterk eurokurs runder inntekten av radio-appen alene 350.000 kroner etter seks måneders salg, og det er etter Apple har tatt sin del av kaka.

Radio-programmet er en salgssuksess blant norske iPhone-brukere.
Radio-programmet er en salgssuksess blant norske iPhone-brukere.

- Totalt har vi tjent over 600.000 kroner på alt vi har solgt av applikasjoner i App Store. Innen året er omme vil inntektene mest sannsynlig passere én million kroner.

Og det selv uten eget foretak.

- Når det gjelder Apple er ordningen veldig grei for privatpersoner. Pengene kommer rett inn på konto, så det er ikke nødvendig med eget firma. Ikke trenger vi betale moms heller, sier Richard G. Nielsen.

Alt de behøver å passe på er å betale skatt av inntektene til norske myndigheter.

- Går det med mye tid til å lage et program, som for eksempel radio-applikasjonen?

- Ikke mye i forhold til hvor mye vi tjener på det. Det gikk kanskje med en uke til utvikling helt i starten, så har vi brukt en snau uke per oppdatering. Så langt har det blitt to oppdateringer.

I tillegg har de brukt noe tid på kontakt med pressefolk. Noe eget markedsføringsbudsjett har de ikke.

De hyggelige erfaringene ekteparet har med iPhone-plattformen gjør at de nå arbeider med flere prosjekter fremover.

- Vi har stort og smått under utvikling, og noe er også på vei gjennom Apple sitt system. Vi satser nå først og fremst på norske programmer og gjerne innen underholdning. Det er det nemlig lite av. Nesten alt som har kommet av norsk programvare til iPhone er nytteprogrammer.

Vi satser nå først og fremst på underholdning. Det er det nemlig lite av. Apple har full kontroll på hvilke programmer som slipper til i deres etter hvert velkjente nettbutikk for programvare. Utviklere kan risikere at programmer de lager ikke blir tillatt gjennom App Store, enten fordi funksjonaliteten kopierer Apples egne løsninger eller andre mer uforklarlige grunner. Prosessen blir av mange kritisert for å være uoversiktlig.

Selv har ikke Nielsen-familien møtt store utfordringer i sitt møte med plattformen.

- Det har vært noen småting underveis, men ingenting uoverkommelig. Det mest vriene var i starten, ettersom jeg er amerikansk statsborger, men født og oppvokst i Norge. Apple skjønte først ikke det, men etter litt knot gikk det bra.

En graf som ekteparet selv har laget viser hvordan salget av radio-appen gjør et hopp ved lansering av nyheter som OS 3.0 og den nye iPhone 3GS. (Kolonnen til venstre viser antall nedlastinger per dag.)
En graf som ekteparet selv har laget viser hvordan salget av radio-appen gjør et hopp ved lansering av nyheter som OS 3.0 og den nye iPhone 3GS. (Kolonnen til venstre viser antall nedlastinger per dag.)

    Les også:

Til toppen