Norsk flyselskap tar av med musikk på Internett

Widerøe lokker med både 40 prosent rabatt på nettreiser og musikk fra ukjente band når de prøver å lokke til seg ungdommer via weben. I år går 60 prosent av markedsbudsjettet til nettet.

Rundt 50.000 har vært innom tjenesten som har som mål å få flest mulig ungdommer til å kjøpe flybilletter.

Nettstedet Destinations.no ble lansert for snart fire uker siden og skal være en helt annerledes inngang fra et flyselskap som først og fremst er assosiert med småfly ut til distrikt-Norge.

- Widerøe har som mål å øke salget av ungdomsbilletter i inneværende år betraktelig, og musikkstedet Destinations er spydspissen i denne satsningen sammen med lave priser, sier markedssjef Trude Erlandsen i Widerøe.

I gjennomsnitt er prisene 40 prosent lavere på flytilbudene.

- Tilbudene gjelder kun for unge under 26 år, men også for studenter opp til 32 år. Vi planlegger langsiktig fordi vi ønsker morgendagens business-marked. Det er viktig for oss å vise at vi ikke bare flyr ut til utkant- og Nord-Norge. Vi er i det kommersielle markedet i konkurranse med andre og flyr for eksempel fra Torp til Bergen og Stavanger, sier markedssjefen og forteller om en stigning for flyselskapet allerede nå:

- Vi hadde en økning i salget etter at vi startet Destinations.no i februar, men det er historisk ikke en god salgsmåned for oss når det gjelder studenter. Det er når vi nærmer oss påsken vi håper å se en betydelig økning, sier hun.

Widerøe har valgt å bli en form for innholdsleverandør for å trekke til seg flere kunder i riktig målgruppe og har satt sammen sin egen redaksjon. Flyselskapets egen hitliste består av nye og til dels ukjente band fra steder dit Widerøe flyr.

- Vi vil stadig kontakte nye band som kan presentere sine byer sammen med sin musikk. Vi mottar bidrag fra interesserte band og artister, men jobber også aktivt ut mot artister vi ønsker å ha med oss. Flere av de norske bandene var representert på by:Larm, og flere av bandene herfra er aktuelle for oss. Også mer musikalsk representasjon fra Widerøes destinasjoner i Sverige, Danmark og England er underveis, sier konsulent i Virtual Garden, Øivind Lindøe, i en pressemelding.

Reklamebyrået har vært med på å utvikle musikk-konseptet og inngår i redaksjonen som er med på å plukke ut band.

- Ungdomsgrupper er viktig for fleste markedsaktørene, og vi følte at kombinasjonen musikk og reise var originalt og morsomt. Satsingen går både på band som er kjente og de som er ferske. Poenget er at de representerer hvert sitt sted hvor vi lander, sier markedssjefen.

- For oss er Internett blitt hovedkanalen for å nå de unge. I fjor var Internett-andelen av markedsbudsjettet 30 prosent , mens i år har vi satt av 60 prosent online og 40 prosent på papir. Det viktige for oss er at det er korte avstander til kjøpsbeslutningen. Sånn sett er VG på papir og på nett to helt forskjelle medier for oss, sier hun.

Til toppen