Norsk grøsser med filmpremiere på bredbånd

Den norske grøsseren Villmark, med Kristoffer Joner i hovedrollen (til h.), får premiere på web-TV dagen før den slippes på kino over hele landet.

60 kroner koster det deg å kjøpe billett til den historiske web-TV-sendingen: TV 2 Interaktiv slipper i samarbeid med det bergenske produksjonsselskapet Spleis og filmregissør Pål Øie en helaftens spillefilm på Internett samtidig som den har premiere i Bergen.

Først i morgen blir grøsseren Villmark, med Kristoffer Joner i hovedrollen, sluppet på kinoer over hele landet.

Filmregissør Pål Øie er svært entusiastisk rundt muligheten som Internett tilbyr og frykter ikke at det vil bli færre i kinosalen på grunn av visningen på web-TV.

- Jeg tror ikke det blir noe problem i det hele tatt. Kinosalen er noe helt annet, jeg tror faktisk at web-TV-premieren kan være med å pirre nysjerrigheten for filmen på forhånd, sier han til digi.no.

Filmen ligger ute på TV2.no fra torsdag kveld, frem til midnatt fredag. Samtidig har morkanalen TV 2 et eget opplegg for filmen som foregår i TV 2s hjemby Bergen. Klokken 19 i kveld sender TV-programmet 'Absolutt Underholdning' direkte fra premierefesten.

Ifølge TV 2 Interaktiv har dette spesielle opplegget vært planlagt lenge og kommet til gjennom bekjentskaper.

- Filmen blir streamet ut til bredbåndsbrukerne, med et spesielt tilbud til NextGenTel-brukerne (et annet selskap med tilhold i Bergen - red.anm.).

Det sier prosjektleder Helge Høibraaten i TV 2 Interaktiv til digi.no.

- Web-TV-brukere, som er tilknyttet NextGenTels bredbånd med mer enn 1500 kbit/s, kan se filmen i høy kvalitet. Denne videokvaliteten tilsvarer nesten DVD, opplyser han og forteller at resten av bredbåndsbrukerne kan oppleve filmen i 600 kbit/s.

- Hvis det blir veldig trangt i kveld, kommer vil til å stenge billettluken. Det ligger jo alltid kapasitetsbegrensninger i disse overføringene. Men vi håper å streame filmen i god kvalitet på Windows Media til alle dem som kobler seg opp, sier Høibraaten.

- Det er ikke for å tjene penger vi gjør dette, men for å vise at vi både kan servere spennende innhold og høy teknisk kvalitet på kinofilm, sier han og tror slett ikke at PC-visningene kommer til å kannibalisere kinogåingen, men vil heller skape mer blest og oppmerksomhet rundt premieren.

Han legger vekt på at brukerne når som helst i løpet av de 29 timene som filmen ligger tilgjengelig på web skal kunne koble seg opp uten de store komplikasjonene.

- Nei, dette mediet kommer bare til å styrke filminteressen, påstår filmrregissør Øie. Han synes både DVD, med muligheter for tilleggsinnhold og bakfilmer, og weben med sine muligheter for trailere og smakebiter, bygger godt oppunder hovedproduktet, film på kino.

Her kan du se en gratis trailer fra Villmark.

TV2.no har tidligere kun lagt ut trailere og smakebiter med maksimal varighet på 20 minutter på sin web-TV-tjeneste. Erfaringen med streaming av helaftens spillefilmer er ikke-eksisterende.

- Vi føler vel at dette er et viktig medium å være representert i, i likhet med radio, TV og avis. Weben er absolutt en likestilt kanal.

Det sier filmprodusent Jan Aksel Angeltvedt som også er daglig leder i produksjonsselskapet Spleis fra Bergen.

- Det viser seg at det aldri er den helt store publikumsstormen mot denne type visning. For oss er det imidlertid markedsføringen og gimmicken som er det store poenget, sier han og forteller at det er en inntektsdeling med TV2.no på billettinntektene på web-TV - uten at han vil opplyse hvordan denne modellen ser ut.

- Vi er absolutt outsidere i dette gamet. Vi har ingenting å tape på å være annerledes enn de andre. Vi sitter med en lavbudsjettsfilm, en norsk grøsser og har laget filmen på rekordfart. Det har tatt ett år fra ideen lå på bordet hos meg til den kommer på kino. Det tror jeg ikke du finner noe annet sted. Derfor tenker vi nok på mange måter forskjellig enn resten av bransjen, mener produsenten.

Til toppen