ANALYSER

Norsk «hakkespett»-bok gjør din bedrift til ener

Ifølge Informasjonshavet blir bedriften rikere av å satse mer på informasjon enn på teknologi.

Truls Berg og Inger-Mette Gustavsen ivrer for at norske bedrifter må måle mer, og være smartere til å bruke all informasjonen fra IT-systemene. Det er det som lønner seg i dag, mener de.
Truls Berg og Inger-Mette Gustavsen ivrer for at norske bedrifter må måle mer, og være smartere til å bruke all informasjonen fra IT-systemene. Det er det som lønner seg i dag, mener de.
21. aug. 2008 - 17:20

To forfatterdebutanter presenterte i dag sin nye bok Informasjonshavet. Begge, Truls Berg og Inger-Mette Gustavsen, er anerkjente eksperter innen IT. Berg var medgründer i Component Software, ledet Dataforeningen i to år, og er i dag ledende partner i konsulentselskapet Digital Insight. Gustavsen er seniorforsker i Det norske veritas, initiativtaker og leder for nettverket Verdiskaperne, og mangeårig styremedlem i Dataforeningens Edok-gruppe.

Undertittelen til Informasjonshavet er «En overlevelsesguide for morgendagens verdiskapere». Målgruppen er både ledende IT-folk og ledere som er innstilt på å finne ut hva som kan gi deres bedrift et forsprang til konkurrentene.

– Det er en «hakkespett»-bok som gir praktisk veiledning i hvordan man skal gjøre ting riktig, sier Berg.

Berg mener at IT for tiden går gjennom vesentlige endringer.

– Det som skjer er at «I» i IKT blir stadig viktigere, mens «T» får mindre betydning. Slik ser IKT ut i dag:

– Det vi kartlegger i boka, sier Gustavsen, er at det skjer tre samtidige revolusjoner, og vi viser hvordan man kan tjenes på dem ved å satse på seks ulike former for kapital.

Dette er de tre revolusjonene, ifølge boka:

  • Kompetanse og talent: Å ha rett medarbeider på rett plass betyr stadig mer for bedriften,
  • Informasjon: Mengden informasjon som fanges opp av bedriftens systemer vokser eksponentielt, men bare en brøkdel brukes bevisst til å skape verdier.
  • Kreativitet og innovasjon blir mer verdifullt der globalisering presser marginene.

Den grunnleggende tanken i boka er at man kan ri disse tre revolusjonene ved å satse på smart bruk av informasjon.

Oppskriftene til Berg og Gustavsen fordeles på seks ulike former for kapital:

  1. Humankapital: hvordan få tak i, utvikle og holde på kompetansen
  2. Strukturkapital: hvordan forvalte immaterielle verdier som virksomhetens kollektive hukommelse
  3. Kundekapital: hvordan få til god «CRM» og hvordan bruke moderne kanaler som sosiale nettverk til lønnsom kundepleie.
  4. Risiko: en type kapital som man ikke blir kvitt, men som man kan holde på et minimumsnivå ved hjelp av moderne metoder
  5. Innovasjonskapital: hvordan satse bevisst på prosesser og tiltak som kan få fram kreative ideer og realisere dem
  6. Sosialkapital: moderne virksomheter har samfunnsansvar, og rett bruk av IT kan bidra til å formidle og forvalte for eksempel miljøansvar og etiske retningslinjer på lønnsomt vis.

– Boka belyser oppskriftene på disse områdene ved hjelp av konkrete eksempler, positive og negative, fra norsk virkelighet, understreker Berg. – Vi har gjennomført flere undersøkelser som blir presentert i boka for første gang, og vi har også gjennomført mange dybdeintervjuer.

I omtalen av kundekapital peker Berg og Gustavsen blant annet på ømme punkter: Halvparten av alle norske CRM-prosjekter må karakteriseres som mislykkede. I noen områder fører manglende kundepleie til ekstrem illojalitet blant kundene. Hver måned byttes det for eksempel 48 000 mobilabonnementer.

– Det er stor forskjell i hvordan norske bedrifter forholder seg til sosiale nettverk. Noen er så strengt i mot at de betrakter det som oppsigelsesgrunn å kommunisere med kunder via Facebook. Andre har funnet metoder som gjør at Facebook gir gevinst. Vi tror de siste har rett.

Risiko i forhold til informasjon er ikke bare virus og datainnbrudd.

– Et tilfelle som viser risikoen ved ikke å tenke gjennom hva man skal satse på i informasjonssamfunnet, er det som skjedde på Sola lufthavn da ledelsen innførte kroppsskanning av de ansatte. Da folk skjønte at det faktisk ble vist nakenbilder av dem, ble rabalderet så stort at skanneren måtte skrinlegges. Visst kunne man oppdage kniver og andre våpen, men her ble det innhentet for mye informasjon, og bedriften tapte både penger og anseelse.

Berg og Gustavsens undersøkelse rundt innovasjon og kreativitet avdekker at bare 12 av Norges største selskaper har innrettet sitt nettsted slik at det er enkelt for publikum eller ansatte å komme med tilbakemeldinger.

– La oss si at du er misfornøyd med en reise eller har en ide til forbedring. SAS gir deg ikke andre muligheter enn brev eller e-post. Forslagskasse med premiering av månedens beste forslag framstår i dag som forbedringer i forhold til hva 88 prosent av store norske bedrifter tilbyr i dag, i en tid da alle snakker informasjonssamfunnet.

Hvorfor er dette en bok for IT-folk?

– Fordi IT-folk har en tendens til å avvise nye metoder ved å hevde at det er umulig å sette dem inn i systemet, fordi de angivelig skal være umulig å mål. Det er feil. Vi viser her hvordan alle de seks formene for kapital kan måles. Ofte dreier det seg om metoder utviklet av norske bedrifter. De er bare lite kjent.

Gustavsen peker på at dette krever samarbeid på tvers av etablerte fagområder, og at man ikke kan overlate ansvaret til IT-folk.

– IT-folk kan ikke forventes å vite hvordan man skal måle hvorvidt en bedrift følger opp sine etiske retningslinjer. Her må IT, arkiv, salg, jurister og så videre samarbeid. Ingen kan sitte på hver sin øy.

Derfor er dette også en bok for ledere, mener forfatterne.

– ITIL er det grunnleggende, sier Berg. – Det er ikke noe spesielt å skryte av at man har implementert en metodikk fra 1978. Men ITIL er et grunnlag for å gå videre med målinger av variable innen hvert av de områdene vi foreslår. Bare ti prosent av norske bedrifter bruker målinger i sin forvaltning av humankapitalen. I boka trekker vi fram et lite norsk selskap som har gjort en kjempejobb, og utviklet et system med 45 variabler. De fanger opp blant annet sykenærvær, ikke bare sykefravær. Sykefravær er når folk er borte. Å kartlegge sykenærvær betyr at man kan oppdage når noen er i ferd med å bli syk av forhold knyttet til stress, overarbeid og så videre.

Boka er på 203 sider og koster 348 kroner fra forlaget Bookworld. Den vil nå fagbokhandler i løpet av neste uke. Medlemmer av Dataforeningen kan bestille den fra foreningens nettsted, med 20 prosent rabatt.

– Vi håper den vil skape debatt, og vi skal prøve forskjellige metoder for å fange opp debatten og lære av den, sier forfatterne til slutt.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.