Kan musikktjenester som Wimp konkurrere mot ulovlige fildelingstjenester?

Norsk håp for musikkbransjen

«Wimp» skal konkurrere mot gratis.

Knapt noe norskutviklet program er mer omtalt eller etterlengtet enn Wimp den siste tiden. Wimp er også kjent som Norges svar på «Spotify», musikktjenesten som lar brukere lytte til millioner av sanger streamet over nettet.

Se også VIDEO: Slik er Wimp på iPhone

Digi.no tok derfor turen til selskapets lokaler nær Egertorget i Oslo for å lære mer om den norske utfordreren.

Wap-tjenester var forretningsidéen da Aspiro ble grunnlagt i Malmö i 1998. Senere ble produktporteføljen utvidet med ringelyder, spill, søk og mobil-tv.

I dag er de nordisk markedsleder på mobile innholdstjenester og omsetter for over 400 millioner kroner i året. Etter oppkjøpet av norske Cellus i 2004 havnet hovedkontoret i Oslo.

Her sitter også utviklingsavdelingen og lager det mange tror er musikkbransjens beste våpen i kampen mot ulovlig fildeling, nemlig «Wimp».

- Vi har rundt 150 terabyte med musikk og rundt 2,5 millioner spor. Disse får vi gjennom en avtale med alle de ledende plateselskapene, samt en del mindre labels, forteller teknisk sjef Per Einar Dybvik i Aspiro Musikk.

Driftingen av løsningene deres er satt bort til et stort datasenter på Linderud, samt hos Aftenposten.

- Aftenposten IT er en av de største hostingmiljøene i Norge. Gjennom dem er vi koblet rett på NIX (Norwegian Internet eXchange - norsk knutepunkt for IP-samtrafikk. Red.anm.) , forteller Aspiro-sjefen.

Gjennom avtaler med såkalte aggregatorer eller musikkdistributører har selskapet sikret seg retten til å distribuere musikk lovlig fra et imponerende antall kilder. Over 15.000 plateselskaper omfattes av avtalene, ifølge Dybvik.

- Hvordan Wimp skal lanseres kommersielt vet vi først på sensommeren, sier teknisk sjef Per Einar Dybvik i Aspiro.
- Hvordan Wimp skal lanseres kommersielt vet vi først på sensommeren, sier teknisk sjef Per Einar Dybvik i Aspiro.

Og ennå vokser katalogen. Dybvik forsikrer at de blant annet vil få langt mer klassisk musikk etter hvert.

- Wimp som prosjekt oppstod i 2006. For oss er dette en naturlig overgang. Først tilbød vi monotone ringelyder, deretter polyfoniske og til slutt ringetoner med «ekte» musikk i full lengde.

Året etter fikk Aspiro kontrakt med Telenor om å utvikle deres mobilbutikk med nedlasting av musikk beskyttet med Windows DRM-kopibeskyttelse.

- DRM-beskyttelsen var et forferdelig bryderi. Ingen fikk disse produktene noen sinne til å virke, erindrer han.

Det neste skrittet var å forhandle frem avtaler med platebransjen. Det var først i fjor at plateselskapene for alvor begynte å interessere seg for mp3-formatet, forteller Aspiro-sjefen.

Platebransjen gjorde seg selv en bjørnetjeneste ved å være sent ute - Platebransjen gjorde seg selv en bjørnetjeneste ved å være sent ute. Det gjorde at brukerne heller lastet ned musikken sin på Pirate Bay og lignende steder. Slik vi ser på det vokste disse frem nettopp fordi det ikke fantes lovlige og brukervennlige alternativer.

- Kan man konkurrere med gratis?

- Definitivt, men man må ha et bedre produkt. I tillegg hjelper det hvis de som laster ned ulovlig løper en risiko for å bli tatt, skyter administrerende direktør Gunnar Sellæg inn.

Så langt har bare et fåtall, hovedsaklig fra plate- og mediebransjen fått prøve Wimp i en før-beta-utgave. Tross den tidligere utgaven har lovordene haglet blant de heldige innvidde.

Utvalget ser ikke ut til å være dårligere enn hos den svenske konkurrenten, snarere tvert imot. Her er for eksempel både Metallica og Pink Floyd representert med mange album hver.

Spotify har valgt å satse på en reklamefinansiert gratisversjon, samt full musikktilgang uten reklame for 99 kroner i måneden.

- Hva er forretningsmodellen til Wimp?

- Vi kommer til å gå ut med en versjon som brukerne får betale for. Vi tror ikke på en reklamefinansert modell. Det regnestykket ser ikke ut til å gå opp, sier Dybvik.

Aspiro-ledelsen ser også for seg muligheter for å betale for ekstra lydkvalitet, ekstra repertoar eller ulike modeller med produktbindinger. Det jobbes med en integrasjon mellom Wimp og nettbutikken til Platekompaniet. Aspiro ser for seg ulike typer løsninger, men understreker at de ennå ikke har bestemt seg for hvordan dette blir. Prisen for tilgang til tjenesten er heller ikke klar ennå.

- Er det mulig å tjene penger på dette med 99 kroner i månedene per bruker?, prøver vi oss med.

- Det er rom for en slik tjeneste med den prisen, men det krever at du har mange kunder. Du skal ha et relativt stort volum for å kunne forsvare en sånn pris, men dette kommer til å bli et «ballgame» for store aktører, og vi har ambisjoner om å være med, sier Dybvik.

Han skyter inn at de er på nippet til å lansere en Wimp som lukket betatjeneste.

- Vi lanserer beta i løpet av juni, altså innen en uke.

I likhet med dagens alfaversjon får vi høre at den nye versjonen bare vil være åpen for inviterte brukere. Forskjellen er at prosjektet nå skaleres opp en god del og det skal gis tilgang til langt flere enn bare bransjefolk.

- Ambisjonen er nå å teste ut produktet i større skala for å få enda mer erfaring med bruksmønster og produktfunksjonalitet, forteller Dybvik.

iWimp, Android og andre mobilutgaver

Det er på det rene at Aspiro allerede har utviklet en iPhone-versjon kalt iWimp. For mange er dette den store drømmen; millioner av låter tilgjengelig rett i lomma. Når kommer dette?

Se også VIDEO: Slik er Wimp på iPhone

- Vi har vært og snakket med Apple, blant annet har vi hatt en workshop sammen med dem og Telenor, men vi har ikke sendt inn programmet til godkjennelse i App Store ennå, sier musikksjefen.

Programmet er heller ikke helt ferdig ennå, sier han, men viser gjerne bort demoutgaven på sin egen iPhone 3G. Dette er bare en utviklerversjon, som noen ytterst få har tilgang til.

For oss ser programmet svært ferdig ut. Her kan brukeren lytte til hele Wimps enorme musikk-katalog i et grensesnitt som ligner veldig på Apples eget iTunes-program til iPhone. Musikken overføres i sanntid gjennom en WLAN- eller 3G-forbindelse. Angivelig fungerer det i visse tilfeller også over den tregere Edge-standarden.

- Har dere en forhåpning om at programmet blir godkjent av Apple?

Frykten for ikke å bli godkjent av Apple er overdramatisert, mener Dyvik.

- Det er skapt en illusjon om at de er veldig vanskelige på det området, men det er mange som har kommet ut med musikkløsninger på iPhone allerede. Apple har dessuten blitt mer liberale over tid, slår han fast.

Ifølge Dybvik er Apple langt mer opptatt av at applikasjonene som tilbys via App Store, selskapet nettbutikk for programvare til iPhone, faktisk virker - og at brukerne får en god brukeropplevelse, enn at programmene utfordrer deres eget musikktilbud.

- Godkjenningsprosedyrene deres dreier seg mer om å kvalitetssikre koden. De går inn og tester kode, faktisk mer enn vi selv hadde gjort ved et tilfelle med et spill vi sendte inn. Dessuten får man utrolig konstruktive tilbakemeldinger, sier han fornøyd.

iPhone er imidlertid ikke den eneste plattformen Aspiro jobber mot med Wimp-prosjektet.

- Vi har en prototype til Android også. Det viste seg at det var veldig greit å lage en klient til den plattformen. Det er ikke utenkelig at vi tar dette videre, men vi vil se av utbredelsen av denne terminalen i Norge først, forteller de.

- Android er definitivt en plattform vi er veldig fan av, sier Dybvik og trekker frem åpenheten, friheten, funksjonalitet og hvordan hele operativsystemet er lagt opp som fordeler de har merket seg.

- Det er faktisk en drøm å jobbe mot Android sammenlignet med Symbian og Nokia. På dette området tror jeg faktisk Nokia har en kjempeutfordring. Utviklingsmiljøet og språket er dårlig i forhold til hva vi opplever å jobbe med mot for eksempel iPhone og Android, sier han.

Aspiro-ledelsen forteller at de også vurderer andre mobile plattformer, men da vil de trolig engasjere eksterne for å lage løsningene for dem.

Wimp-klienten for skrivebordsmaskiner er laget med Adobe Air/Flex. Det innebærer at løsningen fungerer på både Windows, Mac OS X og under Linux.

- Vi er ikke bundet til å benytte Adobe Flex for evig og alltid, men dette er en løsning vi har jobbet med i vårt utviklingsmiljø en stund. Den store fordelen er at dette fungerer sømløst på tvers av ulike plattformer, sier Dybvik.

Skal konkurrere mot gratis: Aspiro-sjef Gunnar Sellæg.
Skal konkurrere mot gratis: Aspiro-sjef Gunnar Sellæg.

Integrasjon mot andre tjenester

Wimp har i dag et samarbeid med musikktjenesten Last.fm for blant annet å hente artistinformasjon og lenke til Youtube-filmklipp om den aktuelle gruppen som spilles.

- Vi har flere slike partnerskap som bidrar til verdiøkning og mer informasjon i tjenesten. Mye av dette hentes fra plateselskaper, men også Last.fm og AMG (All Music Guide). Det dreier seg om metainformasjon som relaterte artister, sjangerinndeling og lignende.

Dybvik slår imidlertid fast at de ikke er i ferd med å lage noe sosialt nettverk på bakgrunn av Wimp-prosjektet.

- Vi skal ikke være et nettsamfunn, men vi ser på ulike løsninger med widgets for å dele spillelister på Facebook, Myspace osv.

- Vil dere vurdere å tilby et programmeringsgrensesnitt (API) mot tjenesten for andre utviklere?

- Det er slike ting vi vurderer, men her vil vi trå varsomt. Det kan bli snakk om RSS, et åpent API eller ulike XML-mekanismer, uten at vi kan si når dette vil være på plass, sier Aspiros tekniske sjef.

Hvordan får du tilgang til Wimp?

Som vi nevnte tidligere i denne artikkelen vil Aspiro åpne for en større betatesting innen juni måned, altså i løpet av en uke. Denne gangen ønsker de et bredt utvalg av testere.

- Det blir noen tusen, såpass kan jeg si, forteller Gunnar Sælleg til digi.

Akkurat hvordan interesserte kan sikre seg en betakonto er vi usikre på, men vi skal prøve å komme tilbake til det senere. Et tips i mellomtiden kan kanskje være å følge med på selskapets Twitter-konto, der de også tidligere har delt ut tilgang.

    Les også:

Til toppen