Norsk Internett-veteran stenger dørene

De seks ansatte i Digilog Norge ble i går sagt opp fra sine stillinger. Selskapet stenger sin salgs- og markedsføringsavdeling i Norge, men norske Digilog-brukere beholder poengene. Nå er eierne ute etter partnere som kan drive konseptet i Norge.

- Dette er en trist dag, sier Erik Heggelund, Country Manager for Digilog Norge i Norge. Selskapet ble etablert i 1997 og skulle hjelpe annonsører til å få trafikk på nettsidene sine med lojalitetspoeng gjennom en klient som understøttet et reklamekonsept.

Nå stenger selskapet sin salgs- og markedsavdeling på seks personer i Norge, mens driftsavdelingen på 15 personer blir værende.

- Grunnen til at norgeskontoret stenges er at vi ikke har noen partnere som kan selge for oss. Dette har vi blant annet i Italia, hvor vi har samarbeid med en dominerende aktør, sier Heggelund. Digilog er i dag en del av selskapet Focus One Media, som holder til i Sveits og som driver markedsføringstjenester på nettet i flere europeiske land, så vel som i USA og Asia.

Focus One Media bygger nettopp på Digilog, som ble startet i Norge. Nå er ringen sluttet ved at selskapets norske avdeling ikke lenger eksisterer.

Styret i selskapet fant ut at det ikke var nok å holde driften opp i Norge så lenge den ikke tjente penger, men Heggelund sier til digitoday.no at dersom det kommer inn en stor aktør i det norske nettmarkedet, for eksempel en portal, kan det være at selskapet vekkes til live igjen, muligens under et annet merkenavn.

- Eierne vil satse på markeder hvor vi har tyngde, sier Heggelund. Han vil ikke kommentere tall, men sier det gikk bedre for selskapet rent omsetningsmessig. - Det er litt fælt å gi seg mens markedet er på vei opp, men slik er det, sier Heggelund til digitoday.no.

Han presiserer at alle som har såkalte digilog-poeng, til gode som man får ved å se reklame via Digilog, kommer til å få sine gevinster.

- Vi kommer til å rydde opp etter oss, det skal du være sikker på, sier Heggelund til digitoday.no.

Til toppen