Norsk internettspill skal få ungdom til å spise flere burgere

Burger King vil gjerne knabbe de eldre barneburgerspiserne i alderen 15 til 20 fra McDonald's. Et norskutviklet internettspill med internasjonalt potensial skal bidra med den riktige kulhetsfaktoren.

Markedssjef Birthe Hegstad i King Food AS, som representerer Burger King i Norge, sier til digi.no at de satser på å bygge image på Internett med den nye spillet som heter Playburger.

- Dett er en imagekampanje hvor vi prøver å bygge en litt annen image hos Burger King enn hos McDonald's, sier hun. De prisbevisste går oftere til konkurrenten, sier hun og sier de nå skal kommunisere at de er et alternativ til familieprofilen for ungdom som har nådd 14-15 år og som ikke synes det er like kult å spise burger der moren og faren og mindre søsken gjør det.

- Mens hovedmålgruppen tidligere var 18-35 år, har den nedre aldersgruppen blitt utvidet litt nedover mot barn og ungdom, sier Hegstad.

Det er det norske selskapet Playbits som har utviklet internettspillet for for Burger King.

- Jeg ringte Otto Narvestad i mediebyrået Carat i fjor høst. Vår idé var at det måtte gå an å bygge merkevarer rundt produkter og produktplassering gjennom spill på nettet, sier daglig leder i Playbits, Alexander Steffens.

Han leder et selskap på til sammen fire personer som har utviklet spillene helt alene, inkludert grafikk og musikken. Playburger er bygget rundt konseptet med at hamburgerne til Burger King med menyer og prislister skal hamres inn i skallen når nettbrukerne spiller tradisjonelle nettspill som de kjenner igjen.

- Vi syr spillet rundt produktets egenskaper. Playburger er vårt pilotprosjekt på området hvor du er nødt til å spise og drikke for å fortsette spillet. Vi lærer opp spillerne, sier Steffens som håper at de skal prøve å få ungdom til å være på Internett lenge og spille Playburger ofte.

Han kaller spillene med produktintegreringen for Experitainment.

- Mange selskaper opererer med advertainment, infotainment og edutainmnet, men vi mener å ha utviklet dette enda mer, mot fullintegrering av produkt i spill. Men noe av nøkkelen da vi laget Playburger, er at vi brukte en kjent setting, Arkanoid/Break Out som base, fordi dette har en umiddelbar gjenkjennelseseffekt blant potensielle spillere, mener Steffens.

De som bruker internettspillet skal motiveres gjennom en konkurranse og premie. De som kommer blant de ti beste får hver uke i fire uker fremover, muligheten til å vinne et snøbrett. Men da må de være på high score-listen og bli valgt ut av en jury. Det er slett ikke sikkert at den som figurerer øverst på listen i antall poeng kommer til å bli ukens vinner.

Ifølge daglig leder Otto Narvestad i Carat Interactive er det en jury som setter ned ulike kriterier hver uke for å kåre vinneren.

- Konkurransen skal trigge brukerne til å forsøke å bruke de ulike spillene mye. Det er rene java-spill som har endel elementer andre spill ikke har hatt. Vi prøver å holde brukerne lengst mulig, blant annet ved å stille dem spørsmål underveis formet som multiple choice med tre alternativer der du må ha kunnskap om Burger King og svare på spørsmål fra vanlig Trivial Pursuit, sier han.

Han mener at Burger King bygger lojalitet og preferanse på nettet med en kul imagebygging, mens tradisjonelle medier skal benyttes til merkevare og kjennskap.

- Burger King vil alltid være nummer to etter McDonald's når det gjelder mediebudsjett og distribusjon. Det er vanskelig å konkurrere med dem på TV-annonsering med et begrenset mediebudsjett. Derfor ville vi gjøre noe annerledes for å bli lagt merke til, sier han.

For å treffe yngre mennesker er filmen flyttet over fra TV til kino. I tillegg kjøres det en radiokampanje. Markedssjef Birthe Hegstad sier at de bygger oppunder produktene i tradisjonelle mediekanaler, mens hun har hatt en både-óg-erfaring med annonsering på nettet. De store nettplakatene har hun tro på og uansett vil nettannonseringen bli brukt til å lede brukerne inn til Playburger.no.

Hvordan denne overtydelige produktplasseringen blir oppfattet av de som for eksempel steller med markedsføringsloven, har de tre impliserte diskutert, men ikke fått noen skriftlig 'forhåndsgodkjenning' når spillet nå skal i gang på onsdag. Narvestad sier han tidligere har jobbet i Telenor Link, som også er involvert i dette prosjektet og mener han kjenner lovverket rimelig godt fra den gang, når det gjelder konkurranser.

Narvestad i Carat sier at det slett ikke er sikkert at nettspillet blir med inn i del to av mediekampanjen: Det avhenger av deltagelsen og responsen fra nettbrukerne. Men samtidig håper han at det internasjonale Burger King-systemet skal få øynene opp for denne type markedsføring av burgerne.

Alexander Steffens i Playbits sier det er veldig lett å adoptere spillet til mange ulike språk, mens Birthe Hegstad i Burger King ikke vet om de er først i hele systemet med dette spillet.

- Vi rapporterer til Sverige, og de følger nøye med på hvordan dette prosjektet utvikler seg, sier hun.

Du finner en testversjon av spillet her: Playburger.

Les disse sakene om integrert markedsføring:

Markedsføring gjennom spill
Nok en internasjonal spillsuksess fra Norge

Til toppen