Norsk IT må ansette utlendinger

Skal du lykkes internasjonalt, må du ansatte utlendinger, påpeker hodejeger Pål-Espen Tørisen.

Partner Pål-Espen Tørisen i rekrutteringsselskapet Nets.as har 16 års erfaring fra rekruttering til IT- og telebransjen, og har jobbet 10 år som personalrådgiver i Telenor. I tillegg har han utgitt bøkene Unngå hodeløs rekruttering og Få kremjobben.

Han mener at etter hvert som alle får tilgang til Internett, blir verden samtidig mindre og mer gjennomsiktlig, der «alle» speider i den samme talentdammen.

IT-bransjen blir mer standardisert og industrialisert, og det er kunnskap, språk og personlige egenskaper som vil være den viktigste differensiatoren framover.

Og det er mange om beinet på den dyktige konsulenten som kan gi arbeidsgiveren fakturerbare timer, velvilje og gode relasjoner.

Bedriftene krever mye. I dag er det ikke nok å være en knakende god Java-programmerer. Du skal i tillegg gjerne håndtere .Net, SAP og tjenesteorientert arkitektur (SOA).

Nå planlegger Tørisen å gi ut en ny bok på engelsk med tittelen «Get-a-head: Global Talent Sourcing on the WWW».

Han ser en klar trend blant norske bedrifter som Opera, Fast, Norman, Digimaker, Telenor, Ibas, Ez-publish og Trolltech. Alle har de gjort internasjonal suksess og alle har de rekruttert utenlandsk arbeidskraft.

Norge har også etter hvert blitt et eksotisk land for utlendinger. Dette viser ikke minst programvareselskapet Opera som i løpet av fjoråret ansatte 35 nye utlendinger i Norge. Opera har hatt stor suksess ved å ansette gjennom Aiesec, som er en internasjonal studentorganisasjon med folk fra hele verden som søkere.

Også Fast skal ansette 100 nye mennesker, hvorav mange vil bli rekruttert globalt, bekrefter selskapet.

digi.no har tidligere omtalt Accenture som nå reiser til den andre siden av kloden for å ansette studenter med SAP-kompetanse fra et kjent australsk universitet.

– Alt dette viser at bare Norge blir for liten kandidatbase å ta av. IT-språket er i hovedsak på engelsk, og det er ingen problem å ansette utenlandsk arbeidskraft, framholder Tørisen.

Med Internett kan nesten hele prosessen med testing og intervju av nye kandidater foregå på nettet med for eksempel webkamera. Til slutt kan man invitere de to, tre beste til et fysisk møte, anbefaler Tørisen.

Han vil i sin nye bok foreta dybdeintervjuer med de norske selskapene og også utenlandske som har lykkes i internasjonal rekruttering.

Til toppen