Norsk iTunes-butikk omsider åpnet

Apple åpnet i dag den norske utgaven av musikknedlastingstjenesten iTunes Music Store.

Apple annonserte i dag, nesten to uker senere enn det store deler av pressen gjettet, musikknedlastingstjenesten iTunes Music Store (iMTS) i Norge, i tillegg til i Danmark, Sverige og Sveit.

Butikken tilbyr musikkspor fra artister utgitt av de fire store plateselskapene, i tillegg til fra mer enn tusen uavhengige plateselskaper. Det totale antallet spor tilgjengelig for norske brukere er trolig omtrent en million. Det er nå mer enn to år siden Apple åpnet den tilsvarende tjenesten for det amerikanske markedet.

I forbindelse med åpningen av de skandinaviske nettbutikkene, tilbyr iMTS eksklusive spor fra Kent, Stereophonics og The Cardigans.

Kjøpte sanger kan spilles på opptil fem ulike datamaskiner, en enkelt sang kan brennes til CD et ubegrenset antall ganger, en spilleliste kan brennes inntil syv ganger og musikken kan høres på et ubegrenset antall av Apples iPod-er.

For å laste ned musikk fra iTunes Music Store, må brukeren laste ned programmet iTunes. Dette finnes for Mac og Windows og er tilgjengelig på denne siden. For å kjøpe og laste ned sanger, må brukeren ha en gyldig kredittkort med innehavers faktureringsadresse i landet der kjøpet skjer. Prisen per spor er åtte kroner, mens det koster 80 kroner å laste ned et helt album.

Til tross for at Apple er sent i gang med den norske utgaven av iTMS, virker det ikke som om konkurransen er spesielt hard, til tross for at flere konkurrenter for lengst er på plass. Dette gjelder blant annet Microsofts MSN Music-tjeneste, som drives i samarbeid med CDON. Men det er ikke lett for en potensielt ny bruker å vite at tjenesten finnes. På MSN.no er markedsføringen for tjenesten minimal - man må gå inn på underholdningssidene for å finne den minste tegn til tjenesten. De andre norske musikknedlastingstjenestene, kanskje bortsett fra Music Online - som kun tilbyr norsk musikk - har vel de færreste hørt noe fra siden de ble lansert.

Samtidig har iTMS den fordelen at den er den eneste som henvender seg til den store gruppen med iPod-brukere. Konkurrentene har basert sine tjenester på Microsoft-teknologi, noe som riktignok støttes av svært mange forskjellige enheter, men iPod-familien er fortsatt markedsledende. Ferske tall fra NPD Group, riktignok for det amerikanske markedet, viser at også den flashminnebasert iPod Shuffle er blitt markedsledende i sitt segment. I USA er 58 prosent av alle de flashbaserte MP3-spillerne en iPod Shuffle.

Alt tyder derfor på at iTMS snart vil bli den mest brukte musikknedlastingstjenesten også i Norge. I USA, hvor konkurransen fra andre aktører er mye større enn her, antas det at iMTS har en markedsandel på mellom 70-75 prosent.

Til toppen