Norsk løsning for samordnet kommunikasjon

Netcom og Nextgentel med nytt tilbud til bedriftsmarkedet.

Netcom og Nextgentel har gått sammen om et tilbud til bedriftsmarkedet, der løsninger for tale, tekst, data og video samles i ett grensesnitt, etter modellen for «unified communication» eller «samordnet kommunikasjon» som de to norske aktørene kaller det. Poenget er å gi alle kommunikasjonsløsningene en felles plattform både teknisk og funksjonelt.

Ifølge Bjørn Tore Bakken, leder for bedriftsløsninger i Netcom, vil en slik samling legge til rette for rask samhandling på tvers av sted og prosjektgrupper, med tjenester som dokumentdeling, videokonferanse og tilstedeværelse, altså visning av hvor tilgjengelig man er.

Samordnet kommunikasjon etableres som eget forretningsområde hos Netcom, i tett samarbeid med Nextgentel, heter det.

Netcom etablerer en egen produktlinje, med åpning for integrasjon mellom eksterne systemer og Netcoms mobile nettverksløsninger.

– Vi har testet løsningen over en halvårsperiode, med flere kunder i pilot. Erfaringene viser at bedriftene samhandler bedre, raskere og mer effektivt, sier Bakken.

Løsningen er integrert mot Microsoft Lync (tidligere kjent som Office Communications Server) og mot Trio Enterprise Server. Det loves integrasjon mot flere systemer.

Løsningen innebærer at hver ansatt får ett telefonnummer som er felles for både pc-klient og mobiltelefon. Ved innkommende samtaler vil det ringe på både pc-en og mobilen, og man velger fritt hvor man vil svare. Statusvisning forteller om en kollega er ledig eller opptatt i mobilen, om telefonen er slått av eller om vedkommende sitter i møte. Fra grensesnittet på pc-en får man tilgang til videosamtale, dokumentdeling, anledning til å vise eget skjermbilde.

Til toppen