Amedias rundt 100 mediebedrifter skal vekk fra dagens Exchange/Outlook-hverdag med lagring på interne servere og over på Googles skytjeneste.

Norsk mediegigant velger Google

Vraker Exchange. Journalistene er bekymret.

Amedia (tidligere A-pressen og Edda Media) skroter Microsoft Exchange og Outlook til fordel for Google Apps.

Det er fagbladet Journalisten som i dag skriver at Norges nest største mediekonsern har valgt nytt epost- og samhandlingssystem.

Etter det digi.no erfarer er dette den største norske kunden Google har fått til sin skytjeneste så langt. Amedia har 3.400 ansatte og en årsomsetning på 5,4 milliarder kroner.

Bekymret for kildevernet

Den planlagte overgangen blir imidlertid møtt med sterk skepsis blant journalister og tillitsvalgte, som ifølge Journalisten.no frykter for sikkerheten i Gmail, uklar lagring i nettskyen og generell uro knyttet til det ufravikelige kildevernet.

– Dette er en vanskelig sak. Vi må sikre at ingen leser journalistenes epost, sier konserntillitsvalgt Eva Stenbro til fagbladet.

Kontorpakken fra Google, som blant annet omfatter epost, kalender, tekstbehandling og altså lagring av innholdet i nettgigantens serverpark, kan gi en årlig besparing på rundt 5 millioner kroner for mediekonsernet. Dette erfarer Journalisten.

Det er normalt lite rom for tilpasninger, ei heller grupperabatt for større firma som velger produktet. Bedriftsutgaven av Google Apps koster drøyt 300 kroner per bruker per år.

Datatilsynet snudde

Narvik kommune har til nå vært det mest kjente eksempelet på en større norsk virksomhet som velger denne løsningen. Datatilsynet satte først ned foten, før de senere snudde og endte med å godta bruken av Google Apps, i det som regnes som en svært viktig prinsippavgjørelse.

Kompleksiteten i saken er fulgt av digi.no gjennom flere år:

    Les også:

Til toppen