Mobil betaling gir spennende muligheter mener daglig leder i MobileAxept Helge Krøgenes (til v.) og forretningsutvikler Lars Sigve Bilstad.

Norsk mobil-betaling enklere enn kort

Christiania Taxi prøver ut en løsning fra MobileAxept som åpner for mange nye muligheter.

«I denne taxien kan du betale med mobiltelefonen». Dette budskapet blir snart å finne bakpå et hundretalls drosjer i Oslo. På nakkestøtten i de samme bilene gjentas oppfordringen, sammen med informasjon om hvordan du går frem.

Christiania Taxi er blant de første som tar i bruk en mobil betalingsløsning som er utviklet av det norske selskapet MobileAxept AS. Innen en måned vil alle selskapets rundt 130 drosjebiler i Oslo være utstyrt med det samme tilbudet.

Fem av bilene deres tester for tiden ut løsningen, og digi.no fikk i dag en prøvetur.

Etter en lengre drosjetur stopper vi utenfor kontorene til MobileAxept på Lysaker. Mens taksameteret lyser 362 kroner, forklarer drosjesjåfør Maqsood Asi hvordan vi går frem.

Første gang man bruker tjenesten, må man legge inn kortinformasjon. Over telefon får man hjelp til å legge inn 16 sifre fra eget betalingskort, sammen med CVC-kode og utløpsdato. Opplysningene lagres ikke i telefonen, så selv om den skulle gå tapt, vil ikke uvedkommende kunne hente ut kortinformasjon.

Deretter er det bare å sende beløpet, inkludert eventuell tips, sammen med drosjenummeret og kodeord til nærmere angitt nummer. En sms og vips er turen betalt.

Fra og med andre gang man bruker tjenesten, er betalingskortets 16 sifre og CVC-kode lagret sentralt, og man trenger ikke gjøre annet enn å sende den enkle sms-en.

Løsningen sjekker at det er dekning på konto, og trekker deretter beløpet fra konto. Hvis alt går bra får drosjesjåføren beskjed rett på taksameteret.

– Vi trodde ikke teknologien ville ha et marked innen drosjenæringen, forteller MobileAxept-sjef Helge Krøgenes, som forteller at det var Christiania Taxi som selv tok kontakt med dem.

Drosjeselskapet uttaler at løsningen utmerker seg ved å være lettfattelig og enkel i bruk, og kan brukes med mobil uten spesiell programvare eller tilleggsutstyr.

Taxisjåfør Asi mener løsningen har noe for seg, som et alternativ til kort. – Det hender kunder har kort som har gått ut på dato, sier han, og legger til at han tror mange vil ta denne løsningen i bruk fremover.

Kvittering for betalingen kan hentes ned fra en nettside, i tillegg til at man kan få vanlig kvittering fra sjåføren.

Mobil betaling har vi hørt om i mange år allerede, og det finnes en rekke ulike leverandører og løsninger.

– Denne løsningen er den eneste hvor du kan registrere deg i bestillings- eller kjøpstidspunktet, hevder gründer og forretningsutvikler Lars Sigve Bilstad.

Bilstad forteller at de har gjennomført over 15 000 transaksjoner uten noe tull. Med det mener han at de så langt ikke har opplevd behov for å reversere transaksjoner eller gi reklamasjon på betalinger.

Taxisjåfør Maqsood Asi tror flere av kundene hans vil betale med mobiltelefonen.
Taxisjåfør Maqsood Asi tror flere av kundene hans vil betale med mobiltelefonen.

– Nå får man et nytt handelsområde der forretninger kan adressere sine kunder. Det blir mulig å kjøre markedskampanjer der poenget er at kundene kan gjennomføre transaksjoner hvor som helst og når som helst, sier Krøgenes.

MobileAxept-sjefen ser for seg at selskapets løsning åpner for helt nye markedsmuligheter. Det blir blant annet mulig med impulskjøp mens man sitter på toget, auksjoner i pausetiden under fotballkamper, eller man kan selge tilgang til låsekoder til hytter på fjellet.

Når man forenkler tjenester så kommer også volumene Det er ingen begrensninger på hvor store beløp som kan betales på denne måten, men løsningen er ikke ment som en erstatning for vanlige betalingskort. Selskapet vil heller prioritere områder de mener er mest opplagte, det vil si steder som ikke har fast betalingsinfrastruktur.

Kantiner, virtuelle tjenester, musikk, konserter og donasjoner blir nevnt som eksempler på dette. Avtale er allerede undertegnet med NRK og neste TV-aksjon, slik at det for første gang blir mulig å gi penger fra utlandet.

– Når kundene har vendt seg til denne måten å betale på vil de foretrekke det, mener Krøgenes.

Forretningsmodellen er slik at selskapet tar en liten bit av transaksjonene, og det satses på store volum. Modellen likner den Visa har med sine betalingskort eller hvordan betalingstjenesten Paypal opererer med betaling på nettet. Selskapet ønsker ikke å gå ut med hva «en liten bit» innebærer, men innrømmer at drosjeselskapet har fått en spesialavtale.

– Donasjonssegmentet alene utgjør transaksjoner for mellom 5 og 6 milliarder kroner i året, bare i Norge. Vi er sikre på at donasjon med mobilen kommer til å ta en god prosentandel av dette markedet, sier Krøgenes og legger til:

– Når man forenkler tjenester så kommer også volumene.

Møter konkurransen med patenter

Selskapet har jobbet med sin mobile betalingsløsning siden 2003, og anerkjenner at de kan møte sterkt konkurranse fra andre aktører. Derfor har de også lagt mye vekt på å beskytte seg med patenter.

Nylig fikk de innvilget et omfattende patent i Norge, med rundt 30 underpunkter. Samtidig har de fått positive signaler om at patentet vil holde også internasjonalt.

– Det er mer en metodikk enn en teknikk vi har patentert, sier Bilstad.

Til toppen