Norsk multimediatokt i Silicon Valley

17 representanter for norsk multimediabransje er denne uken på plass i San Francisco for å studere hvordan business utvikles i Silicon Valley. Mandag ble deltagere fra bedrifter som New Media Science, Indicom, Bates Digital og Kongsberg Intech badet i trender og suksesskriterier fra kjente bransjeanalytikere.

Norges Industriattacheer er denne uken døråpner for en gruppe norske multimediabedrifter og organisasjoner som ønsker å utforske nye forretningsmodeller for multimedia.

Arrangementet, Multimedia Connections 98, er det tredje i rekken, og på planen står besøk til kjente multimediaselskaper som USWeb, Vivid, Silicon Reef, Studio Archetype og Web-TV for å nevne noen.

En illustrasjon på de raske endringene i bransjen er besøket som gjennomføres tirsdag med USWeb Embarcadero som da den første invitasjonen gikk i posten før sommeren het Ikonic. Nå er selskapet svelget av multimediabyrågiganten med verdensambisjoner, men nok et navneskifte er på trappene. USweb har slått seg sammen med CKS group og blir hetende Reinvent Communications. Visitkkorttrykkerier har gode tider i Silicon Valley om dagen.

Første dag av det fire dager lange arrangementet var et seminar viet forretningsmodeller og suksessoppskrifter. På talelisten var navn som Robert Todd som har forsket på veksten i San Franciscos multimediabransje og som hevder med styrke og patos at San Franciscos multimediaindustri er en prototype for all business i den digitale tidsalder.

Rebecca Eisenberg, avisspaltist og bransjekommentator i ZDTV og CBS evangeliserte over Internetts evne til å matche produkter med enkeltidivider på en måte som er nøytral og ærlig i motsetning til i den virkelige verden hvor annonsører teppebomber konsumenter med generell annonsering.

Greg Vogel fra Nations Bank Security tok oppgaven med å presentere tall og analyser for multimediaselskapenes fremtid på USA-børsene. Selv med de siste ukers berg-og-dalbanefart er fortsatt verdiutviklingen på internettaksjer langt bedre enn indeksen på NASDAQ. Eltin Sherwin., direktør for Motorola Millenium Ventures i Silicon Valley presenterte konklusjonene fra sin bok "The Silicon Valley Way" som gir enkle råd til oppstartsbedrifter om hvordan man skal få finansiering.

Seminaret ble avsluttet med innlegg fra Hans Petter Brøndmo, en av de få norske entrepenørene her i Silicon Valley som har hatt suksess. Brøndmos siste prosjekt er Post Communications som leverer konsulenttjenester og teknologi for effektiv relasjonssalg over Internett. Post Communications skal sørge for effektiv kanaler mellom konsumenter og produkter som øker kostnadene ved å skifte til alternative produkter. "Stickiness" blir stadig viktigere i en internettverden hvor tilbudene bare blir et klikk unna.

(Jørgen André Nilsen er rådgiver for Norsk Industriattachéer i San Fransisco - red.anm.)

Til toppen