Norsk nettagent med i Microsoft-lansering

Den norske nettagenten CyberWatcher er ett av få europeiske selskaper som Microsoft har funnet plass til i den globale .Net-lanseringen i USA.

Programvaregiganten Microsoft lanserer mot slutten av året sin kjempesatsing .Net, som er fellesnevneren for all Microsoft-utvikling mot Internett der maskinene overtar mye av den manuelle surfingen.
For å demonstrere .Net har Microsoft, ifølge en pressemelding, sett etter bedrifter som teknologisk ligger i forkant og som kan brukes til å demonstrere Microsofts visjoner innen .Net og Internett.


Denne uken vil Microsoft presentere de selskapene de mener har de mest spennende teknologiene. Blant disse selskapene er norske CyberWatcher.

Selskapet har utviklet en programvare som automatiserer overvåkningen av media, kunder og konkurrenter på Internett. Overvåkning av nettsider kan lett gjøres mens man surfer.


Neste uke lanseres en ny tjeneste fra CyberWatcher der brukerne kan få informasjon om siste nyheter innen et tema og stikkord man skriver om i et Word-dokument. Microsoft kommer, ifølge pressemeldingen, til å legge CyberWatcher inn som en av flere tjenester tilgjengelig for alle nye brukere i siste versjon av Word (Office pakken - Office XP).

- Automatisering av Internett-surfing vil bety mye for hver enkelt bedrift. Internett er verdens største informasjonskilde, men til nå har få bedrifter utnyttet dette potensialet til markedsovervåkning, uttaler daglig leder i CyberWatcher, Morten Rynning, i pressemeldingen.

Ifølge analyseselskapet IDC har norsk næringsliv ligget i bakerste rekke når det gjelder bruk av informasjon om kunder, partnere og leverandører. IDC spår at markedsovervåkning i Norge vil vokse med 40 prosent i de neste årene.

I USA er markedsovervåkning allerede en stor industri, der det brukes store ressurser både på programvare og tjenester.

Til toppen