Norsk nettpublisering skal erobre Europa

Det norske publiseringsselskapet i|o Publishing får nok kapital til å prøve seg på det europeiske internettmarkedet med sitt publiseringssystem. Allerede i dag er systemet etablert i seks land med børsnoterte SOL som nøkkelkunden.

digi.no skrev tidligere i dag om at Icon Medialab prøver å rendyrke konsulentvirksomheten. Dette er én av grunnene til at de selger seg ned i datterselskapet i|o Publishing Technology til i underkant av 20 prosent.

Les saken her:


Vil ikke ha programvarefolk

Men Alexander Arnesen, sjef i Icon i Norge, sier til digi.no at det også dreier seg for Icon-ansatte om å kunne gi uavhengige råd til kundene om for eksempel valg av publiseringssystemer uten å måtte tenke på habiliteten.

- I tillegg stiller vi krav til lønnsomhet når det gjelder konsulentvirksomheten vår. i|o er i en ekspansjonsfase hvor investeringene vil være større enn inntektene, sier Arnesen.

I denne ekspansjonsfasen skal både det norskættede brødreparet Alexander M. Vik og Gustav Vik hjelpe til gjennom selskapet Xcelera.com. I tillegg har Tore Sviland fra Delta Invest og Bjørge Gretland gått inn i selskapet på eiersiden.

Icon selger ut 56,1 prosent av aksjene, og de tre nye eierne overtar omtrent en tredel hver.

i|o innholder et publiseringsystem for nettet som opprinnelig ble utviklet av SOL-selskapet Neo Interaktiv (som i dag er en del av Icon Medialab). Dermed fikk i|o tidlig innpass i SOL-systemet og er valgt som plattform for all publiseringsvirksomheten i Norden. I tillegg til Skandinavia har i|o, som ble opprettet som eget selskap ved årskiftet, innpass i innholdsaktører med moderselskap i Tyskland, Spania og Portugal og avleggere i Storbritannia, Italia og Frankrike.

Dermed ligger det vel til rette for at de skal kunne satse internasjonalt.

- Dette er store og tunge investorer som gir oss tilgang til kompetanse vi ikke har fra før. Dette vil være med på å forsere satsingen fremover for selskapet, sier Øyvind Ørbæk som er administrerende direktør i i|o Publishing.

Han mener at det ligger en styrke i at selskapet prøver å være "mye for noen".

- Vi skal først og fremst levere til profesjonelle innholdsleverandører på nettet. Vi skal bli ledende på publiseringssystemer i Europa, sier han til digi.no.

Ørbæk anser ikke et norsk selskap som Spekter Interaktiv med sitt publiseringsprodukt "Imaker" som en hovedkonkurrent, men skjeler heller til USA og selskapet Vignett med sine 500 kunder. Vignett er en avlegger av nettforlaget CNet.

Til toppen