Norsk nettside er "cool"

En norsk nettside om naturvitenskap og teknologi er kåret til "Cool Site of the Day", en av de eldste utmerkelsene på Internett.

Nettsiden med det lite overraskende navnet Cool Site of the Day.com har i dag en norsk tjeneste som dagens kule side.Cool site of the Day har eksistert siden 1994, og leter seg hver dag frem til Internett-sider som skiller seg ut. I dag, tirsdag, er det den norske webtjenesten Hypography Sci-Tech som profileres. Tjenesten er utviklet og drevet av Tormod Guldvog, som i gjennomsnitt har fra 300 til 500 brukere innom i løpet av en vanlig dag.


- De fleste brukerne kommer fra USA men også endel fra Europa og Asia. De norske brukerne har latt vente litt på seg, men det regner jeg med ordner seg hvis jeg får litt medieoppslag i dag, sier Guldvog til digitoday.

På sidene kan leserne delta i avstemninger om naturvitenskapelige tema. Dagens spørsmål er "Do you believe that there are numbers that are larger than infinity?", en åpenbar brannfakkel som nok trekker leserne inn.

For to år siden vant det norske nettstedet Internet Cafe Guide samme utmerkelse.

Hypography er et nytt ord som betyr samling av referanser til elektroniske dokumenter. Guldvog ønsket et begrep som kunne slå sammen "hyperlink" med "bibliography", og da kom nesten ordet av seg selv, skriver han i pressemeldingen. "Hypography" er ikke registrert i noen ordbok, og det er søkt om varemerkebeskyttelse.

Han driver sidene selv, og de har gått fra å være et deltidsprosjekt til en heltidssyssel. I tillegg har han hjelpere i både USA og Russland, men mangler budsjett.

- Jeg har ikke brukt noe særlig til markedsføring. Prøvde å kjøpe opp populære søkeord i søkemotorene, men det ble dyrt, så jeg kjøpte generelle vitenskapelige uttrykk til minstepris i stedet. Dermed får jeg inn de som virkelig er interessert i de tema som finnes på sidene, sier Guldvog.

Han er på utkikk etter en partner som kan skyte inn litt penger i prosjektet, og har også planer om å lansere en barnetjeneste i samme gate.

Nylig åpnet den norske populærvitenskapelige nettsiden Science.no, men Guldvog er ikke redd for konkurranse.

- Jeg ønsker dem velkommen, og jeg tror nok vi opererer i forskjellige markeder, avslutter han.

Til toppen