Helge Gallefoss og Petter Danbolt i Fjord IT mener det er stort behov for en europeisk nettsky. Selskapet har fått napp hos flere store aktører i Tyskland. (Foto: Harald Brombach)

Norsk nettsky inntar Europa

Ren datakraft og norsk personvern er attraktivt, mener Fjord IT.

OSLO SENTRUM (digi.no): Nettskytjenester er noe de fleste i dag forbinder med store, amerikanske selskaper som Amazon, Google og Microsoft. Men ikke minst avsløringene til Edward Snowden om NSA og de store selskapene gjort det klart for mange europeiske aktører at det ikke er uproblematisk å benytte tjenester fra de nevnte selskapene. Dog ikke bare på grunn av NSA. Samtidig har den europeiske IT-bransjen i liten grad forsøkt eller lykkes i å tilby konkurrerende nettskytjenester på tvers av landegrensene.

Et selskap som har slike ambisjoner, er norske Fjord IT med Helge Gallefoss som gründer. Selskapet er i ferd med å bygge et datasenter på foreløpige 900 kvadratmeter og 2 megawatt strømforsyning i en eldre hall i fabrikkanlegget til papirfabrikken Saugbrugsforeningen i Halden, som eies av Norske Skog. Den tradisjonelle avispapirprodusenten satser nå digitalt i samarbeid med Fjord IT.

Tyske kunder

Fjord IT, som reelt sett ble etablert i 2012, har siden da samarbeidet med det store, tyske avisforlaget Axel Springer om et pilotprosjekt for å utforske mulighetene for blant annet å redusere medieselskapets karbonfotavtrykk. Prosjektet har i mellomtiden utviklet seg til et mer omfattende samarbeid innen nettsky.

– Det dreier seg om å flytte last fra Tyskland til Norge for å redusere klimautslipp, forteller Gallefoss. I Norge produseres det aller meste av strømmen med vannkraft, og like ved lokalet Fjord IT skal bruke i Halden, finnes det et eget vannkraftverk.

– Det er en enorm vekst i strømforbruket til datasentre, det passerte flytrafikken i karbonfotavtrykk allerede i 2007. Det er om å gjøre å ikke bruke mer strøm enn nødvendig. Datasentre bruker ofte klimaanlegg som forbruker like mye strøm som serverne som er installert i senteret. Fjord IT skal derimot ta i bruk en egen, patentert kjøleløsning som ikke bruker energi i det hele tatt. Ifølge Gallefoss dreier det seg om en «heat pipe»-basert løsning som tar utgangspunkt i at varm luft stiger opp, men som tar i bruk en ny måte for gjennomlufting av maskinene. Dessuten er det norske klimaet gunstig.

Gallefoss forteller at Fjord IT også har planer om energibesparende tiltak på mange områder i datasenteret.

– Vi gjør som de store, bygger hele verdikjeden for å få mer effektivitet, sier han. Men foreløpig har ikke selskapet planer om å konstruere egne servere.

Som digi.no nylig skrev, krever representanter for IT- og kraftbransjene i Norge lavere strømavgifter for at de store, norske datasentrene som har blitt bygget de siste årene skal kunne konkurrere mot tilsvarende anlegg i blant annet Finland og Sverige om de store kundene. Gallefoss er ikke nødvendigvis enig.

Ønsker vi at 3-4 amerikanske selskaper skal eie vår digitale framtid? Bruk norsk strøm i Norge

– Jeg synes det er fint at vi ikke gir bort strømmen vår til andre, men heller kan skape verdi av strømmen vår selv. For vil vi at tre-fire amerikanske selskaper skal eie vår digitale framtid?, spør Gallefoss.

– Amazon tilbyr en god og billig tjeneste, men samler inn data om alt som skjer i nettskyen sin. De vet mer om kundene enn det kundene selv vet. Samtidig vokser de innen både media og retail. Man mater gjøkungene når man bruker Amazon, Google og Microsoft. Google vet alt om kundene og om oss. Hver og en av oss betaler i den nye valutaen «privacy» hver gang bruker Google og Facebook. Skal vi fortsette med dette? Gjøkungene er allerede gigantisk store. Skal vi ikke heller bygge egne verdikjeder og skape vår egen nettsky? Vi synes at disse selskapene har vært ufattelig dyktige til å få til butikk, men det betyr ikke at de skal få være alene om dette, sier Gallefoss.

Han utdyper:

– Vi er i starten av en ny fase i menneskehetens historie, den digitale tidsalder. Det vi har sett av tjenester frem til i dag er bare starten. At noen er giganter i dag, betyr ikke at de nødvendigvis «eier» vår digitale verden om 20 år. Det er et utfattelig stort rom for nyskapning og kreativitet i denne sektoren. Vi ønsker å tilby de som vil være med å bygge denne framtiden en trygg skytjeneste som både respekterer hver enkelt sluttbruker og hver enkel bedrift – uten teknisk lock-in. Vi skal ikke konkurrere med Google på søk eller Amazon på retail, men vi skal tilby bedrifter og innovatører den beste plattformen med de beste verktøyene for å bygge vår digitale framtid, lover Gallefoss.

Petter Danbolt, en konsulent som jobber for Fjord IT, skyter inn at målet ikke er å demonisere verken Google eller andre, men altså å komme med et alternativ i stedet for bare å klage.

– Man kan spekulere på hva disse selskapenes planer egentlig er. Det vet vi egentlig ingenting om. Man skal være forsiktig med å tillegge disse selskapene motiver, men det kan umulig være veldig sunt å putte alle egg hos en slik aktør, mener Danbolt.

Gallefoss peker dessuten på at det langt på vei er en teknisk lock-in knyttet til bruken av nettskyen til blant annet Amazon.

– Nettskyene dere løser et problem for oppstartstjenester på kort sikt. Men de har ikke tid til å løse problemene med teknisk lock-in når tjenesten allerede har blitt populær, sier Gallefoss.

På spørsmål om NSA-avsløringene har påvirket interessen, svarer Gallefoss at det definitivt er en faktor.

– Tyskerne er frådende av raseri, sier han.

Produsent av virtuelle datamaskiner

– Butikken vår er å gjøre om elektroner til fotoner. I praksis er vi en produsent av virtuelle datamaskiner. Vi ønsker ikke å være en hotellvirksomhet, men å bruke siten til å produsere tjenester. Vi skal levere både IaaS og PaaS (Infrastructure as a Service, Platform as a Service, journ. anm.). Vår nettsky respekterer både sluttbruker og kunder. Vi skal lage bedre brukeropplevelser, men det er partnerne til selskapet som skal ta hånd om sluttbrukerne.

Gallefoss forteller at selv om selskapets tjenester er noe mange bransjer har behov for, har Fjord IT så langt henvendt seg spesifikt til mediebransjen. Dette er en bransje som for tiden er preget av inntektssvikt og mye omstilling.

– Det blir et teknologiskifte for IT-avdelingen på gulvet, omtrent som for typografene, sier Gallefoss. Derfor henvender selskapet seg til toppledelsen i selskapene, ikke til IT-avdelingene, når selskapet forsøker å selge inn sine løsninger.

Axel Springer er den eneste kunden Fjord IT så langt har gått offentlig ut med, men Gallefoss legger til at man er i produksjon med flere store tyske aktører, og i pilot med større aktører innen retail.

– Vi er veldig interessert i partnere som utvikler, med mulighet for gjenbruk mellom partnerne, forteller Gallefoss. Han ser blant også på kunder innen tingenes internett og M2M-markedet (maskin-til-maskin) som veldig spennende.

Prismodellen til Fjord IT avhenger av flere faktorer, inkludert bruk av dedikerte eller delte ressurser, per instans per måned.

(Petter Danbolt er tidligere adm.dir i Aller Internett og var ansvarlig redaktør for digi.no i perioden 2006 - 2012).)

Til toppen