Norsk nettsted satser sosialt

Det er i dag lansert et nytt norsk nettsted, Glugg.no. I en pressemelding sier gründer Asle Ommundsen at hans ambisjon er å erobre det norske markedet for sosial bokmerking. Hans forbilder – og konkurrenter – er Digg og Kudos.

Dette er tjenesteutvalget på Glugg.no:

  • Lar brukerne publisere, diskutere og stemme fram innhold fra nettaviser, blogger og andre nettsteder.
  • Brukerne får såkalt karma basert på antall publiserte saker, og antall stemmer på sakene.
  • Egne profilsider til alle brukere av tjenesten.
  • Vennelister, for å holde kontakt med bekjente og brukere man har noe til felles med.
  • Personlig bokmerke til nettlesere, som gjør at brukeren kan legge til saker mens han eller hun surfer på nett.
  • Egen Glugg-knapp til stemmegivning, som brukere kan legge ut på sine egne nettsteder, nettaviser eller blogger.
  • RSS-kanaler for alt innhold
  • Avanserte søke- og sorteringsfunksjoner.

Asle Ommundsen har bakgrunn fra webdesign og søkemotoroptimalisering, og har også vært IT-journalist. Glugg er basert på åpen kildekode som han selv har endret og videreutviklet. Driften av nettstedet skal gå rundt ved hjelp av annonseinntekter.

Til toppen