Norsk nisjesøk utfordrer Google

Jan Willy Larsen arbeider med en søketjeneste som skal gjøre norsk næringsliv gjennomsiktig for alle.

Jan Willy Larsen er arbeidende styreformann i Internet Business Search, et norsk selskap som tilbyr flere typer søkrelaterte tjenester beregnet på små og mellomstore bedrifter.

Blant tilbudene er søketjenesten Purehelp.com som er beregnet på å eksponere små og mellomstore norske bedrifter med informasjon ikke bare om produkter, tjenester og kontaktinformasjon, men også om eiere, ledere, regnskap med mer.

Purehelp er delt i fire søkemodus. Per i dag er tre av disse tilgjengelige: firmasøk, produktsøk og bransjesøk. Den fjerde, websøk, er samtidig den mest ærgjerrige. Larsen og hans folk jobber med å få den på plass.

– Vi fyller et klart behov i norsk næringsliv, mener Larsen. – Du kan ikke bruke store søkemotorer som Google eller Kvasir hvis det du primært er opptatt av, er å finne detaljert informasjon om små og mellomstore norske bedrifter. Gule Sider gir minimalt utenom anledning til å sende blomster.

Larsen er nøye med å presisere at målgruppen hans er brukere som trenger informasjon i sin arbeidssituasjon.

– Vi legger ut innhold og funksjoner som er interessante for denne typen brukere. Tjenesten skal la deg ta ut for eksempel en markedsanalyse av hotellbransjen. Du skal kunne ta ut grundige rapporter på enkelthoteller. Vi satser på å indeksere informasjon om norske hoteller, men etter en helt annen modell enn Google.

Indekseringsprosjektet til Larsen er et stort norsk teknologiprosjekt.

– Vi indekserer alle norske nettsteder på nytt og bygger opp indeksen på et helt annet grunnlag enn Google. Vi er ikke opptatt av reklamepotensialet eller trafikkpotensialet til nettstedet. Vi er opptatt av selve bedriften. Vi skal levere treff som viser hva den gjør og hva den er god på. Vi analyserer eieren av nettstedet, ikke selve nettstedet. Det er noe helt annet enn Google som rangerer treff etter trafikk til nettstedet og lenker.

I tillegg til dokumenter som ligger ute på nettet, trekker Purehelp informasjon fra strukturerte offentlige tjenester.

– Derfor kan vi tilby regnskapsinformasjon direkte. Google derimot, har ingen naturlige overganger til regnskapsinformasjon.

Larsen luker ut både medieomtale og vitenskapelig dokumentasjon. Purehelp gi treff på informasjon som er direkte relatert til spesifikke bedrifter, slik at tjenesten kan brukes for å spore opp mulige partnere, leverandører og hensiktsmessige tjenesteytere. Trefflisten forurenses ikke av porno eller sport. Den omfatter bare nettsider som tilhører et norsk foretak eller objektiv informasjon om et norsk foretak.

– Vi er klare med betaversjonen av indekseringsverktøyet, og tester den nå. Vi bruker egenutviklet søketeknologi som kalkulerer noe vi kaller «PH score». Vi har et betydelig samarbeid med utviklingsressurser i Vietnam, der sju personer arbeider på heltid for vårt prosjekt.

Alt innhold i tjenesten skal leveres gratis. Alle norske bedrifter er med, så fremt de har et nettsted. Larsen vil bare ta seg betalt fra bedrifter som ønsker privilegier i forhold til treffene, det vil si en eksponering som skiller dem fra de andre. Dette svarer noenlunde til forretningsmodellen til Google. Purehelp har også reklame på sine sider.

De 43 ansatte som Internet Business Search har i Drammen og Oslo fordeler seg på IT-folk og selgere.

– IT-drift, regnskap og tilsvarende funksjoner er satt ut. Vi fokuserer på selve IT-produktet og på salget.

Ambisjonsnivået er kledelig ubeskjedent.

– Målet vårt er å indeksere tre millioner selskaper neste år, fordelt på Norge, Sverige, Danmark og Storbritannia. Hvis det går bra satser vi deretter på 10 millioner foretak i det sentrale Europa.

Men den første milepælen er altså 150.000 norske bedrifter som både har eget nettsted, og som er registrert i Brønnøysund.

Til toppen