Norsk programvaregigant holdt hodet kaldt

EDB 4Tel-sjef Asbjørn Eide satset ikke på alle de nye teleselskapene og ble ledd av. Nå tjener han penger og planlegger oppkjøp.

EDB 4Tel, en del av EDB Business Partner ASA, er Norges ukjente programvaregigant. Selskapet har 900 ansatte hvorav 800 er utviklere og administrerende direktør Asbjørn Eide estimerer at av den samlede norske programvareindustriens utviklingsbudsjett, bruker han halvparten.

Selskapet er ukjent fordi man produserer noe av de mest avanserte og kostbare programvaresystemene som selges. 4Tel lager kunderegistere og målesystem for teletrafikk. Systemene lar teleselskaper legge inn nye tilbud og endre prisene uten omprogrammering. Samtidig måler 4Tel-systemene hver kundes bruk som setter sammen den endelig regningen. Les mer: Norges ukjente programvaregigant

digi.no snakket med Eide i fjor sommer og da spådde han en lysende fremtid. For i løpet av de neste årene skal alle de store teleselskapene bytte kunde- og regningsystemer, noe som vanligvis betyr prosjekter i milliard-klassen. De gamle, og stort sett egenutviklede systemene er blitt for kostbare å vedlikeholde, og er ikke fleksible nok.

En indikasjon om størrelsen på markedet og mulighetene er Telenor. Det norske teleselskapet er lite i internasjonal sammeheng, men bruker likevel rundt 1,5 milliarder kroner på kundesystemer i året og da er Telenor ferdig med å bytte ut sine gamle systemer.

4Tel slet likevel tungt på to fronter, forteller Eide til digi.no.

- De siste to årene var det mange som lo av oss fordi vi bare satset på store, etablerte teleselskaper mens det spratt frem stadig nye tele, mobil og bredbåndsaktører. Vi holdt fast på vår strategi, og nå gråter de som satset på nykommerne, for mange av dem er borte og de andre sliter med mye gjeld, påpeker Eide.

De tradisjonelle teleselskapene har stort sett holdt seg godt og 4Tel har ikke blitt rammet så tungt av oppbremsningen. Som en del av EDB Business Partner omsatte 4Tel for 495 millioner kroner og satt igjen med 74 millioner kroner i først halvår. I andre kvartal økte marginen til hele 18 prosent, noe svært få andre i bransjen kan skryte av.

Men Eide innrømmer at veksten kunne vært høyere - Telenor står fremdeles for rundt 65 prosent av omsetningen.
- Vi har manglet internasjonale toppselgere av programvaren vår, og de finner du ikke i Norge. I jubelårene 1999 og 2000 var det umulig å rekruttere slike folk - vi ble ansett som lite spennende. Dette har endret seg totalt ettersom Lucent og en rekke andre sier opp folk i alle kanter. Nå styrker vi markedsapparatet både i USA og Europa med de rette folkene, forteller Eide.

Eide forteller at selskapets strategi er å selge inn små deler av sine store systemer i biter, med andre ord "en-fot- innenfor-døren" prinsippet.

I fjor sommer fortalte Eide til digi.no at 4Tel vil bli store.
- Vi planlegger oppkjøp eller å bli kjøpt for å danne et større selskap. Vi er store i Norge, men knøttsmå i den internasjonale telebransjen. Vi ønsker derfor å slå oss sammen med veletablerte konkurrenter som har mange kunder for å skaffe oss innpass hos disse kundene, sa Eide.

Denne strategien er ikke lagt på is, tvert i mot. Konkurrentene har blitt langt billigere å kjøpe, for 4Tel kan betale med EDB-aksjer som har holdt seg ganske bra i et stupende aksjemarked, mener Eide.

Hvilken tidshorisont man opererer med eller hvor 4Tel leter sterkest etter oppkjøpskandidater vil ikke Eide kommentere.

Til toppen