Norsk reklame flørter med internettungdom på MTV

Norske New Deal vant konkurransen om å lage reklamefilmer for Compaq i forbindelse med årets MTV Europe Music Awards. Kampanjen hevder at PC-en og internettet skyver foreldregenerasjonen ut over sidelinjen og åpner for total personlig frihet blant unge.

Compaq er en av de største kundene til den internasjonale DDB-kjeden som det norske reklamebyrået New Deal er en del av. New Deal vant oppdraget om å lage en filmkampanje for Compaq til MTV Europe Music Awards i konkurranse med DDB-byråene i Frankrike og Spania, skriver Compaq i en pressemelding.

Filmene går på musikkanalen frem til torsdag 11. november da showet direktesendes over hele Europa.

Fred Hauge er en av Norges mest kjente tekstforfattere på reklamesiden og har også laget teksten til Compaq-filmene. Filmenes regissør, Victor Boullet, er en norsk fotograf som nylig ble ansatt hos filmproduksjonsselskapet Molehill og nå er bosatt i London. Filmene er Bouletts debut som reklamefilmregissør og en samproduksjon mellom Molehill og New Deals produksjonsselskap Big Deal. Alle filmene er skutt i London med engelske skuespillere, og musikken er laget av nordmannen Bugge Wesseltoft.

Kampanjen består av tre filmer for å skape variasjon, fordi frekvensen på visningene er veldig høy.

- Moralen i filmene er: Behersker du bruken av en PC, øker du din personlige frihet og kan få dine idéer ut til verden - uten å være avhengig av voksne i maktposisjoner. Dette er hva mange unge mennesker drømmer om. Men det er ikke bare en drøm. Europa er på full fart til å ta etter USA når det gjelder unge mennesker som starter egne data- og Internett-baserte selskaper, og det var viktig for oss at filmene tar tak i noe som målgruppen opplever som sant, sier Fred Hauge i pressemeldingen.

- Drømmen om å kunne blande jobb og personlige interesser, arbeid og moro, og muligheten til å skape sin egen arbeidsplass, er en kraftfull drøm, mener Hauge.

- Det mest sentrale i filmenes budskap, er at har du en PC og Internetttilgang kan du lansere dine egne ideer for hele verden ganske uavhengig av voksne med makt. Filmene viser derfor voksne mennesker i maktposisjoner som på en symbolsk måte blir satt ut av spill, sier Elisabeth Schøyen, som har vært konsulent på prosjektet.

Marius Koerselman, marketing manager i Compaqs Europeiske konsumentdivisjon, opplyser i pressemeldingen at alle filmene avsluttes med "There are new rules now. Do you want to play?" for å understreke at Internett har skapt nye spilleregler.

- Meldingen er knyttet opp til den nye Presario 5700-serien som har en direkte Internett-knapp, men kan også sees i en mer symbolsk sammenheng; unge mennesker som gjør opprør mot den eldre generasjonen og den gamle måten å gjøre ting på, sier Koerselman.

Det er tredje år på rad at Compaq sponser MTV Europe Music Awards.

MTVs kjernepublikum består av godt utdannete og teknologikåte ungdommer. Gjennom markedsanalyser i forkant av kampanjen, mener Compaq å kunne bevise at MTV har en særstilling som annonsemedium. Kanalens seere er svært opptatt av hva som er "kult" og hva som ikke er det. 16 til 34-åringene tror at det å reklamere på MTV er som å tilhøre en liten, eksklusiv klubb, og at en må være "kul" for i det hele tatt få lov til å annonsere, selv om dette selvfølgelig ikke er tilfelle.

- Vi retter oss inn mot MTVs publikum for de er nøkkelpåvirkere i dag, og våre kunder i morgen, sier Koerselman.

- På det paneuropeiske markedet kommer ingen opp mot MTV som annonsemedium mot ungdom. Selv før MP3 har vi sett en god pasning mellom MTVs seere og PC- og Internettbrukere. I fremtiden vil ungdom bli en enda viktigere målgruppe, både fordi PC-ene blir billigere og på grunn av framveksten av "E-tronics" beregnet på ungdom: internettapparater som MP3-spillere, håndholdte PC-er og Internett-telefoner, mener han.

Til toppen