Norsk Resumé-utgiver i dobbeltrolle

Eier og utgiver av det norske bladet Resumé, Jan C. Bjerkfelt ble i januar i år ansatt som daglig leder i reklameaktøren Grey Interactive. - Prinsipielt er jeg noe betenkt ved en slik sammenblanding, sier styreformann i Reklamebyråforeningen, Tormod Evang.

I januar i år tiltrådte Jan C. Bjerkfelt stillingen som daglig leder i Grey Interactive, et datterselskap i reklamebyrågruppen Grey AS som skal ha blikket rettet mot nye medier . Samtidig er han eier og utgiver av norske Resumé. Men han tror ikke det representerer noe problem å ha disse to hattene på samtidig .


- Det er ikke noe problem med disse to rollene. Jeg trakk meg som redaktør for Resumé nettopp for å unngå noen konflikter. Jeg er eier og utgiver av bladet, og har økonomiske interesser, men legger meg ikke opp i det redaksjonelle. I en overgangsperiode vil jeg ha overoppsynet med utgivelsene, men jeg vil være en passiv utgiver, sier Bjerkfelt.

- Jeg har aldri tidligere blandet kortene i slike sammenhenger, og klarer å holde ting fra hverandre. Hadde ikke jeg kunne kjøre et renhåret løp i denne saken, ville jeg skutt meg selv i foten. Hvis Resumé plutselig begynte å skrive mye positivt om Grey, ville det se merkelig ut. Jeg tror heller det vil bli vanskeligere for Resumé å skrive om Grey, sier Bjerkfelt.

Bakgrunnen for at Bjerkfelt tok jobben i Grey er blant annet at innsatsen i Resumé ikke ga mye penger på bok.
- Jeg tok ikke ut lønn i Resumé. Jeg vil ikke akkurat kalle det veldedighet, men det er ikke langt unna. Jeg synes det er viktig å holde liv i bladet, sier han til digi.no.

I dag jobber to journalister på heltid i bladet. I tillegg er frilansere tilknyttet. Fire ganger i året utgis en tabloidutgave, og annenhver uke utgis et nyhetsbrev. En ny webversjon av bladet er rett rundt hjørnet, kan Bjerkfelt fortelle. Han har fortsatt ikke rettighetene til å bruke Resumé-navnet på web i Norge, men bruker e-vox i stedet (se egen relatert sak)..

Tormod Evang er strategisk rådgiver i reklamebyrågruppen JBR/McCann og styreformann i Reklamebyråforeningen. Han ser prinsipielle sider ved denne saken som partene bør overveie.

- Prinsipielt er jeg noe betenkt ved slik sammenblanding. Denne saken virker relativt ufarlig, selv om det kanskje er litt nært. Men jeg har tro på at aktørene er kloke nok til å ikke blande kortene. Jeg vet ikke om dette tilfellet er verre enn at jeg og andre skriver innlegg i for eksempel Dagens Næringsliv og Kampanje. Men både Grey og Bjerkfelt burde være oppmerksomme på ikke bare hva som er lov og hva man kan gjøre, men også hva man bør gjøre, sier Evang.

- Jeg vil jo håpe at Bjerkfelt blir en veldig passiv eier, sier Evang.

Til toppen