PPS står for «praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten». Det er en database med 300 kvalitetssikrede prosedyrer, med utfyllende kunnskapsstoff. Hensikten er å øke sikkerhet og kvalitet i pleie av syke.
Systemet ble etablert av forlaget Akribe i 2001 etter et forsknings- og utviklingsprosjekt i samarbeid med Rikshospitalet, Sykehuset Telemark og Høgskolen i Østfold, med støtte fra Innovasjon Norge. PPS oppdateres og ajourføres årlig med utgangspunkt i blant annet ny forskning og endringer i lovmessige krav.
Hittil har PPS vært begrenset til Norge. I dag melder Akribe at systemet er valgt av Aarhus kommune i Danmark etter et omfattende evalueringsarbeid.
– For Akribe er denne kontrakten en døråpner til det danske markedet. Det betyr at vi nå dobler markedspotensialet i forhold til Norge, sier daglig leder Marit Landsem Berntsen.
Hun tror dette blir starten på en felles nordisk kvalitet innen sykepleie. Hun beskriver PPS som erfaringsutveksling og samhandling i praksis, siden systemet sørger for at resultater fra forskning og fagutvikling raskt og sikkerhet gjøres tilgjengelig i pasientbehandlingen.
Ved at PPS tas i bruk i flere land, og når en større pasientgruppe, vil omfanget av prosedyrer øke.
En versjon 2.0 av PPS blir tilgjengelig 15. mars i år. Denne versjonen støtter smartmobiler basert på iOS, Android og Windows. Den vil også gjøre det mulig for pleiere å få tilgang til PPS gjennom sin hjemme-pc eller et nettbrett.
Prosedyrene brukes som dokumentasjon i pasientjournaler og som verktøy for å motvirke rutinesvikt. Ved noen sykehus er PPS integrert med elektronisk pasientjournal.