Norsk selskap med spennende søkeløsning

Norske TextUrgy er nå i full gang med å kommersialisere teknologien.

Utvikling av søketeknologi er intet nytt i Norge, men denne gang er det et selskap i Bergen som står for nyhetene.

TextUrgy ble opprettet allerede i desember 2007, men først nå begynner selskapet å bli klare for å lansere selskapets søketeknologi kommersielt.

Ifølge daglig leder, Trond Walker, er selskapet basert på en idé som gründeren av selskapet, Brit Helle Aarskog, fikk patent på i Norge for en del år siden. En patentsøknad er også innlevert i USA og Canada. Aarskog er i dag ansatt i TextUrgy som Chief Scientific Officer.

Walker forteller til digi.no at TextUrgy var ledet av Bergen Teknologioverføring fram til april i år. Selskapet har vært mer uavhengig etter det. Så langt har selskapet levd på bidrag fra Innovasjon Norge og investorpenger.

Teknologien til TextUrgy dreier seg om semantikken i innholdet på weben eller i andre former for tekstarkiv. De fleste søkemotorer i dag kan finne fram til sider hvor søkeordene finnes. TextUrgy skal tilby en søkemotor som også analyserer hva ordene betyr og mener.

– Det er helt klart et marked for dette, men det er fortsatt på et tidlig stadium. Vi antar at også aktører som Google og Microsoft har interesse for dette. Oppkjøp de har gjort tyder på dette, sier Walker.

TextUrgy skal i første omgang tilby to produkter. Det ene er TextNews, en nyhetstjeneste hvor man kan søke og navigere i nyhet fra mer enn 800 norske nyhetskilder. Det andre er en modul for integrasjon med Microsoft SharePoint.

TextUrgy ble denne uken åpnet som i en betaversjon. Den skal bli en betaltjeneste etter hvert, men fram til utgangen av januar vil man kunne teste den gratis ved å registrere seg.

– Typiske brukere av TextNews vil være bedrifter med behov for å søke i nyheter. Målet er å snevre inn informasjonsmengden på en måte som ikke er mulig med en tradisjonell søkemotor, sier Walker.

Som illustrasjonen over viser, har TextNews et emnekart som man tar utgangspunkt i for å filtrere søket. Kartet inneholder en rekke temaer og underteamer. Man kan filtrere ved å vekge flere temaer. De valgte temaene vises i den blå linjen under søkefeltet

Dessuten kan man bruke relasjonsfunksjonaliteten for å få et utvalg av artikler hvor temaordene står med en avstand på et gitt antall setninger i artikkelteksten.

Søk i TextNews.no etter etter Wikileaks med temaet "Norge" og hvor temaet "Statsminister" er oppgitt innen to setninger.
Søk i TextNews.no etter etter Wikileaks med temaet "Norge" og hvor temaet "Statsminister" er oppgitt innen to setninger.

Sharepoint-modulen fungerer i stor grad på samme måte, men søker da i kundens egen informasjon. Denne modulen er ferdig utviklet og testes hos en større pilotkunde i disse dager.

– Vi er veldig spente på hvordan markedet vil oppfatte nytteverdien av dette, sier Walker.

Han forteller at TextUrgy etter hvert vil lage flere emnekart som er rettet mot spesifikke bransjer, for eksempel sport eller bil.

– Det er også aktuelt å bruke dette innen business intelligence, med analyse av fritekst og å trekke ut informasjon som kan brukes av beslutningsstøttesystemer, sier Walker.

Walker kan foreløpig ikke si så mye om prisen på produktene. Prisen på TextNews skal fastsettes i januar.

– Sharepoint-modulen vil trolig selges gjennom de store IT-kanalene i Norge. Heller ikke prisen for denne er klar ennå, sier Walker.

Denne modulen installeres på serveren til kunden. Ifølge Walker krever den en del minne, men ellers ikke så store ressurser.

    Les også:

Til toppen