Norsk selskap sporer halal-produkter

Tracetracker har gjort seg populær blant muslimene med sin IT-løsning.

Verden over selges det årlig halal-produkter for 2,1 milliarder dollar. For muslimer er halal-mat bokstavelig talt et spørsmål om tro og overbevisning. De må kunne ha tillit til at produktene er fremstilt i henhold til retningslinjene.

På årets RFID-konferanse forteller forsker Øystein Gran Larsen i Tracetracker at selskapet har fått stor utbredelse over hele verden med sin løsning for sporbarhet.

Sammen med IBM har Tracetracker lansert en komplett sporbarhetspakke som består av maskinvare, programvare, konsulenttjenester og veiledning.

Nå har Tracetracker fått gjennomslag for sporing på Halal-produkter. Dette er ofte premium-produkter som koster mye. I slike segmenter myldrer det av tilbydere.

Her har sporbarhet enorm nytteverdi. Teknologien dokumenterer de globale forsyningslinjene og sikrer at muslimene får rett vare.

- Dette er et av de mest spennende prosjektene vi har jobbet med, sier Gran Larsen til digi.no.

Tracetracker har kontorer over hele verden og har fått størst utbredelse i Asia.

- Land som Malaysia og Thailand har vært langt ivrigere etter å kunne dokumentere sporbarhet enn resten av verden. De utviklet tidlig en bevissthet om at sporbarhet er nødvendig for å få markedsadgang til modne markeder i vesten, forteller Gran Larsen.

Tracetracker har kjøpt opp to sporbarhetsbedrifter i Asia, og den muslimske storbanken CIMB er gått inn på eiersiden.

Tracetracker har vokst til 40 medarbeidere i Asia.

Til toppen