Norsk søkebedrift vil satse mobilt

Den norske søkebedriften Stochasto vil i første omgang satse på mobile løsninger for markedet i USA.

OBS: Det er etter publisering kommet to presiseringer til denne artikkelen. Se nederst.

Den intense kampen om søkemarkedet har bidratt til å endre kursen i den norske søkebedriften Stochasto. Bedriften ble etablert for to år siden, og kunngjorde i mai en søketeknologi basert på syntaktisk og semantisk språkanalyse. Teknologien lover langt mer presise søk enn konkurrentene. Samtidig er implementasjonen svært utfordrende, fordi hvert språk må behandles for seg, og fordi indeksene som søkene baseres på, gjerne er mange ganger så store som i mer tradisjonelle søkemotorer.

– Vi har utsatt lanseringen av et kommersielt produkt, og vil ikke med det første kaste oss inn i kampen om markedet for bedriftssøk, sier teknisk direktør i Stochasto, Jan Husby, til digi.no. – I stedet vil vi fokusere mot søk fra mobiltelefoner og håndholdte enheter, der det er påkrevet med få klikk for å finne det man trenger. Det gjør at vi i første omgang må satse på det amerikanske markedet.

Denne nye forretningsstrategien har fordret endringer i selskapets ledelse.

Husby har avgitt sjefstolen til David R. Cox, tidligere CEO i Bluekite som utviklet programvare for optimering av webapplikasjoner med tanke på mobile enheter. Ny styreformann er Alex B. Cory, tidligere visepresident i søkeselskapet Overture som i dag er en del av Yahoo. Cory ledet prosessen som ga Overture søketjenestene AlltheWeb og AltaVista, og han har erfaring fra å utvikle søketjenester. Med seg til Stochasto fra Overture har han tidligere strategisjef Heather L. Modinow som skal fungere som konsulent på produktmarkedsføring.

Disse endringene trådte i kraft i våres. Både Cory og Cox har opparbeidede kontaktnett som kan komme Stochasto til gode, kanskje spesielt det til Cox blant mobiloperatører i Europa og USA.

– Vi har laget prøveprosjekter som dokumenterer at vi kan levere langt mer presise svar enn andre søkemotorer.

Husby viser et eksempel, med materiale fra en fritt tilgjengelig dokumentsamling om 121 kjente amerikanske skuespillere. Han stiller spørsmålet i naturlig språk – «whom did DiCaprio play in Titanic» – og det korrekte svaret dukker opp i to direkte sitater fra dokumentsamlingen. (Prøv den samme frasen på Google, så ser du forskjellen.)

– Vi tenker oss at vi bør velge vertikaler innen avgrensede temaer innen sport, underholdning, helse og så videre. Grunnlaget for slike søk må være en base av pålitelig og dekkende informasjon. Derfor må vi indeksere bare et utvalgt antall nettsteder.

Husby mener det nye fokuset svarer til trender som gjør seg gjeldende i dag. Folk er opptatt av at søk skal gi mer presise resultater, de er i stadig større grad opptatt av å kunne innhente informasjon om lokale forhold fra mobile enheter, og de er villige til å satse på «vertikaler» for å finne presis informasjon.

– Engelsk er det åpenbare språket å starte med. Neste språk kan være for eksempel spansk eller kinesisk. Vi har sett på hvordan teknologien kan tilpasses kinesisk, og ser for oss at vi vil lykkes.

Stochasto er villig til å ta i bruk et stort antall måter å formidle tjenester på.

– I tillegg til internettaktige tjenester direkte på mobilen, tenker vi oss SMS og MMS, eller WAP. Særlig SMS fordrer at søket må være presist. Men det er også svært enkelt i bruk.

Husby vil ikke oppgi hvilke tidsplaner selskapet opererer med.

– Vi er ikke helt ferdige med teknologien. Vi arbeider for å få noe vi faktisk kan vise på en mobiltelefon, og vi ønsker å skille enda klarere mellom gode treff og dårlige treff. Nå har vi en gradering av treffene i seks kvalitetsnivå. Det øverste er det vi får gjennom sull syntaktisk og semantisk analyse, mens det nederste svarer til det man kunne fått med vanlig søk på nøkkelord.

En side ved selskapet er uendret: Stochasto er et teknologiselskap, ikke et medieselskap. Det skal levere teknologi til søketjenester, ikke drive søketjenester selv. Ved siden av søketeknologi, har Stochasto også egen teknologi innen antivirus og kryptering.

– I likhet med søketeknologien, er antivirus og kryptering russiskutviklet. Vi ser for oss egne opplegg for disse teknologiene, for eksempel salg eller en eller annen form for samarbeid.

Presiseringer publisert 25. november kl 07.45:

Jan Husby vil gjerne presisere to uttalelser gjengitt i denne artikkelen.

1. «Vi har utsatt lanseringen av et kommersielt produkt, og vil ikke med det første kaste oss inn i kampen om markedet for bedriftssøk

– Det vi har gjort er å fokusere ressursene og konsentrere oss om ett område, fremfor å favne om hele spekteret av bedriftssøk, OEM og Internett-søk.

2. «Vi er ikke helt ferdige med teknologien. Vi arbeider for å få noe vi faktisk kan vise på en mobiltelefon, og vi ønsker å skille enda klarere mellom gode treff og dårlige treff

– Vi er ferdige med teknologien. Det som gjenstår er å tilpasse søkmotoren til bruk i mobile nett, samt å gjøre eventuelle tilpasninger i språkforståelsen innenfor de enkelte vertikaler, f eks ved å ta inn spesielle forkortelser.

Til toppen