Norsk spill-suksess i USA

Det norske spillselskapet Funcom har gjort seg bemerket i USA. Dataspillet "Den lengste reisen" ligger nå på topp-ti listene hos flere amerikanske spillforhandlere.

Eventyrspillet Den lengste reisen ble, ifølge markedssjef Tomas Schreiner i Funcom AS, sluppet på det amerikanske markedet rett før jul

- Det er svært hyggelig at vi har fått et lite gjennombrudd i USA, synes Schreiner. - Med nærmere 200.000 solgte spill på verdensbasis kan vi nå konstatere at spillet har blitt en suksess.

Selskapet skriver i en pressemelding at spillbransjen i stor grad er preget av strategi og skytespill, og "The Longest Journey" har derfor fremstått som et populært alternativ for amerikanerne. Den kvinnelige hovedrolleinnehaveren April Ryan begir seg ut på eventyret uten våpen, men med hodet og sjarmen godt intakt. Dette har tydeligvis slått an blant amerikanerne.

I tillegg til den engelske versjonen, har spillet kommet ut på åtte ulike språk: norsk, svensk, nederlandsk, fransk, tysk, polsk, spansk og italiensk.

Funcom har inngått en amerikansk distribusjonsavtale med firmaet Tri Synergy Inc fra Dallas, som sikrer Funcom alle rettigheter på spillet og en større kontroll av produktet mot sluttbruker.

- Hvis spillet fortsetter å selge så godt, skal vi ikke se bort fra at det åpner seg et marked for salg av andre produkter relatert til spillet, sier Schreiner i pressemeldingen. Funcom har i dag tjent inn investeringen på rundt 20 millioner kroner.

Spillselskapet opplyser at det absolutt er mulig med en oppfølger ettersom salget har vært så bra.

Til toppen