Norsk-svensk Resumé-samarbeid gravlegges

Etter fire tunge år er det definitivt slutt på samarbeidet mellom Bonnier og den norske utgiveren av Resumé. Svensk Internett-sperre skal ha vært en av hovedgrunnene til at Jan C. Bjerkfelt gir opp det sterke merkenavnet.

Det svenske reklame- og mediebladet Resumé gikk inn i det norske markedet i august 1995 med planer om å ta opp kampen med markedsføringsbladet Kampanje. Etter kun ett år trakk Resumé-eier Bonnier og Resumé Förlag seg ut av satsingen og lot den norske redaktøren Jan C. Bjerkfelt drive mediekampen videre på lisens.

Det er denne lisensavtalen som nå går ut høsten 1999 og som er foranledningen til at de to partene skiller lag. Ifølge Bjerkfelt har han hatt muligheter til å forlenge den, men valgte å si nei. I stedet fortsetter Bjerkfelt nyhetstjenesten på egen hånd, under et annet navn.

Og det er merkenavnet som har vært ett av stridseplene i samarbeidet mellom svensker og nordmenn. Sveriges Resumé-redaktør Bo Hedin sa allerede i august 1997 at internettet er så internasjonalt at det holdt for Bonnier å ha en svensk utgave av Resumé på nettet. Han gjentok senest i vår overfor digi.no at det ikke var aktuelt å gi Bjerkfelt muligheten til å gi ut en norsk webutgave.

Dermed måtte Bjerkfelt gi ut en webutgave under eget varemerke som kun var assosiert med Resumé. Han fant på e-vox som han ga opp etter kort tid.

- Avtalen med Bonnier innebar en del begrensninger for vår drift. Vi kunne for eksempel ikke lage en web-tjeneste med Resumé-navnet. Nå velger vi å avslutte det som har vært et meget hyggelig og givende samarbeid, sier Bjerkfelt i en pressemelding.

Den siste tiden har det kun vært en ukentlig e-post/nyhetsbrev som har funnet veien til de drøyt 400 abonnentene han har beholdt etter fire års drift. Det papirløse nyhetsbrevet har vært svært miljøvennlig med resirkulert materiale fra andre nyhetskilder.

På papir har Bjerkfelt derimot stått fritt og en stund var det da også et nyhetsbrev som kom hver 14. dag. Men etter at frakt og porto-priser steg betraktelig, måtte han også gi opp det og kun satse på en e-post-versjon.

Opprinnelig er det som tabloidavis at Resumé har slått gjennom i Sverige. Det kostbare formatet fantes da også i begynnelsen i Norge, men var det første formatet som ble ofret for å spare kostnader.

Bjerkfelt gir imidlertid ikke opp. 1. september er det premiere for det han kaller "nye Resumé". Ifølge pressemeldingen beholder han abonnementsmassen, til tross for at han gir fra seg rettigheten til lisensen og merkenavnet.

- Vi har en trofast abonnementsmasse, mange har vært med siden 1995. Med den nye satsingen har vi sjansen til å gi våre abonnenter et enda bedre og mer spennende nyhetsprodukt, sier redaktøren i pressemeldingen han sendte ut torsdag ettermiddag.

Til toppen