AVTALER & KONTRAKTER

Norsk system samler teledata for Vodafone

Norske CellVision selger sitt smarte system for administrasjon av mobilnett til stadig flere teleselskap.

25. apr. 2005 - 11:28

Det lille norske programvareselskapet CellVision har fått en viktig kontrakt med Vodafone – verdens største mobiloperatør. Selskapet har fått en kontrakt med Vodafone i New Zealand for levering av sin software for administrasjon av mobilnett (mBOSS).

”Å bli valgt av Vodafone viser at vi har et produkt som er unikt og av verdensklasse”, sier gründer Knut Gjerde. ”Nøkkelen til volumsalg av vårt produkt er å komme inn i mobiloperatørgruppene. Vi er allerede inne i Telenor, TeliaSonera og Cosmote-gruppene som tilsammen har 30 mobilselskap. Vodafone alene har interesser i 30 land

CellVision ble startet av Knut Gjerde og andre Telenor ansatte på toppen av dotcom-boblen i mars 2000. ”Det var ikke det beste tidspunktet å starte på - markedet var i fritt fall. Men, vi har klart å vokse jevnt og trutt takket være meget dyktige ansatte – og tillitsfulle kunder på hjemmemarkedet.”, sier Njål Vikdal, daglig leder.

Selskapet legger i disse dager fram regnskapet for 2004 som viser en vekst på 40 %.

Selskapets hovedprodukt er mBoss (Mobile Business and Operations Support System), et støttesystem som mobiloperatører bruker for å drive nettet billigere.

”Mobiloperatørene har en mengde støttesystemer som de bruker – vår løsning binder de eksisterende systemene bedre sammen slik at informasjonen innad hos mobiloperatørene flyter bedre," skriver Cell Vision.

- mBoss er en slags datavare-husløsning som kopierer data fra flere tekniske driftsystemer. På toppen ligger et visualiseringssystem som lar vanlige brukere velge ut og få vist frem informasjon, forklarer Vikdal til digi.no.

Vikdal påpeker at den typiske situasjonen er en kundebehandler som skal sjekke opp kundeklager.

- Med vårt system får en kundekonsulent frem kan få et kart og informasjon om hvorfor dekningen har falt ned. Systemet henter også data fra statistikken og forteller om kunden er en storkunde, forteller Vikdal.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.