Norsk teknologi driver Europas rubrikkannonser

900 aviser i Europa samordner sine rubrikkannonser gjennom teknologien som opprinnelig ble utviklet for Finn.no.

Rubrikkannonseløsningen som brukes på Finn.no - et samarbeid mellom Adresseavisen, Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad, med tilslutning fra Nord-Norgesamkjøringen, samt Trønderavisa - er utviklet på en Sybase-plattform.

Selskapet FinnTech har bygget ut denne løsningen slik at den fungerer som grunnlag for publisering og integrasjon mellom rubrikkannonsemarkedene i den europeiske Adexalliance der til sammen 900 aviser med 70 millioner lesere deltar.

For å vise hva dette kan innebære, er det lagt ut tre nye tjenester på nettstedet til Adexalliance, for samtidig søk etter henholdsvis biler, jobber og boliger i alle de 900 avisene.

Søkene foregår blant anslagsvis 400.000 eiendommer, 300.000 biler og 100.000 jobber (i skrivende stund er dog ikke disse tjenestene tilgjengelige ennå).

Til toppen