Norsk teknologi i Samsungs toppmobil

GPU-en i Galaxy S II er utviklet i Trondheim.

Samsungs mest avanserte smartmobil til nå, Android-baserte Galaxy S II (S2), kom i salg i Norge i midten av mai. Mobilen har gjort det godt i tester, digi.nos søsternettsted, DinSide.no, kaller mobilen for et råskinn som gjør det særlig godt i ytelsestester.

Dette skyldes delvis at den har en tokjernet ARM-basert prosessor, men mobilen er også blant de første enhetene i verden med grafikkprosessoren (GPU-en) Mali-400 MP. Britiske ARM står bak arkitekturen som benyttes av systembrikkene i de fleste smartmobiler og av mange nettbrett og andre enheter, men det spesielt interessante med Mali-produktene, er at de er utviklet ved ARM Norway i Trondheim.

– Uten å være for beskjeden så tror vi at mye av årsaken til at Samsung Galaxy S2 har blitt en så fantastisk telefon, er at den inneholder Mali-GPUen, sier Kjetil Sørensen, daglig leder for ARM Norway, til digi.no.

Samsung Galaxy S II
Samsung Galaxy S II Bilde: Samsung

Sørensen leder utviklingsavdelingen i Trondheim, som nå teller 65 ingeniører, men som ventes å vokse til omtrent 85 hoder i løpet av året. Avdelingens hovedfokus er både maskinvare- og programvareutvikling av ARMs GPU-produkter, altså Mali.

Mali-400 MP-produktet som benyttes av Galaxy S2 er ifølge Sørensen utstyrt med fire kjerner som kan klokkes dynamisk opp til 400 MHz.

– Mali-400 MP er «fjerde generasjon». Utviklingen av arkitekturen startet in 2001 av en gruppe studenter som hadde etabler Falanx Micro System. Falanx ble i kjøpt opp av ARM og ble inkorporert som en del av ARM i 2006. Utviklingen av Mali-400 MP ble startet i 2008 og levert til en del partnere 2009, forteller Sørensen.

Det første produktet som tok i bruk Mali-400 MP var en setop-boks fra ST Home Entertainment Division. GPU-en benyttes også i smartmobilplattformen U8500 fra ST-Ericsson, av Amlogic i systembrikker for mediespillere og Android-nettbrett, samt i Samsung-brikkesett for TV-er.

Blokkdiagram over GPU-en ARM Mali-400 MP
Blokkdiagram over GPU-en ARM Mali-400 MP Bilde: ARM

Sørensen forteller at GPU-en arkitekturmessig ligger mellom Nvidia og IMG (Imagination Technologies – som står bak PowerVR). Han beskriver Mali-400 MO som en «tile-basert deferred graphics renderer».

– Tile-basert rendering er effektivt fordi pikslene er prosessert ved hjelp av «on-chip»-minne. Dette er ideelt for mobile enheter fordi det krever mindre minnebåndbredde og mindre strøm enn tradisjonelle renderingteknikker.

Sammenlignet med konkurrentenes GPU-er, skal Mali – ifølge Sørensen – også kreve mindre areal, tilby kostnadsfri 4x antialiasing og være mer energieffektiv.

– Mali har støtte fra alle store, seriøse partnere, kunder og utviklere gjennom ARM connected community, avslutter Sørensen.

    Les også:

Til toppen