Norsk urban-TV går i graven

Den urban-digitale TV-kanalen Metropol legges ned umiddelbart. Telenor var blant aksjonærene som ikke ville spytte mer penger i kassa.

Det er slutt for storbykanalen Metropol. Etter lengre tids kamp for å overleve, ble det onsdag offentliggjort at det var ingen aktør som var villig til å spytte inn den nødvendige kapital for videre drift.

- Vi har i lang tid sett på ulike alternativer, sier informasjonssjef Arild S. Johannessen i Telenor Plus til digi.no. Telenor eier 23,5 prosent i TV-kanalen og har vært blant dem som kunne ha vært aktuell for å finansiere Metropol videre. Men verken Telenor eller den andre hovedaksjonæren, italienske MB Venture Capital Fund, har vært villige til å stille opp med ytterligere kapital alene i denne siste runden.

Johannessen vil ikke røpe overfor digi.no hvor mye Telenor har svidd av på TV-satsingen. Men det som er klart, er at Telenor var med på forrige emisjonsrunde som foregikk i forkant av 11. september i fjor. Da kjøpte Telenor seg opp i TV-kanalen, mens britiske Alta-Berkeley solgte seg ned.

Styreleder Jon H. Pran i Metropols eierselskap NYTV ASA sier i en pressemelding at de manglet 20-30 millioner kroner for å sikre videre drift. De klarte ikke å få inn en ny hovedaksjonær etter at de eksisterende sa nei, og nå melder NYTV oppbud til skifteretten. Det innebærer at 24 ansatte mister jobben på dagen.

- Selskapet forhandlet over lang tid med finansielle og strategiske investorer uten å lykkes. De siste månedene ble det ført forhandlinger med TV 2, men tidspunktet viste seg å være ugunstig. Forhandlingene førte derfor ikke frem, sier Pran i pressemeldingen. TV 2 sitter med en stor aksjepost i en annen mindre TV-kanal som de ønsker å bli kvitt. Samtalene med TV 2 skal ha strukket seg over tre og en halv måned.

Ifølge Johannessen i Telenor, som ikke sitter i Metropolstyret - det er det Telenor-direktør Jon Nørstebøen som gjør - var det sviktende reklameinntekter, spesielt i kjølvannet av 11. september 2001 som var utslagsgivende for kanalens skjebne.

- Annonsesvikten har jo gått spesielt utover de mindre TV-aktørene, sier han. I denne vanskelige perioden har Metropol gjort det kanalen har kunnet for å redusere de løpende kostnadene, blant annet ved å kutte ut alle egenproduksjoner. Likevel var ikke bruden pyntet nok for potensielt nye investorer.

Telenor har vært engasjert med Metropol på flere fronter.

- Det er jo synd for både Telenor Avidi og Canal Digital som mister et friskt innslag i porteføljen. I tillegg var det et fruktbart samarbeid med Metropol i fjor sommer i forbindelse med Quart-festivalen, hvor vi hadde overføringer via bredbåndsportalen iCanal, sier han.

Også Zonavi, som har alliert seg med Metropol for se på utviklingen av interaktiv TV, hadde før jul et pilotprosjekt gående blant 1.650 husholdninger i Asker, Bærum og Stavanger.

Til toppen