BEDRIFTSTEKNOLOGI

Norsk wapfabrikk søker mot Asia

WAP slo ikke til slik som det norske selskapet Wapfactory hadde trodd. Nå velger redaktør Tellef Øgrim (bildet) å prøve lykken i India og Kina med WAP.com. Og WAP.no legges om til en spill- og underholdningstjeneste.

Sigvald Sveinbjørnsson
23. jan. 2001 - 07:40

Det norske selskapet Wapfactory fikk store oppslag da de ansatte den tidligere Dagens Næringsliv-journalisten Tellef Øgrim som ansvarlig redaktør for nyhetstjenesten Wap.no og den engelspråklige tjenesten WAP.com.

Den gangen skulle man etablere en nyhetskanal om Wap, for Wap og det mobile Internett. Men siden ble det stille.

Nå har selskapet bestemt seg for å erobre India, Kina, USA og Storbritannia med sine nye løsninger.

- Wapfactory består i dag av to deler. Den ene er Wap.com, som er en informasjonstjeneste om Wap og omkring teknologien. Den andre er Wap.no som var en norsk nyhetstjeneste om Wap, i realiteten Wap-nyheter, sier Øgrim til digitoday.no. Han fungerer i dag som ansvarlig redaktør i Wapfactory.

Men dette skal endres. Radikalt.

Innen kort tid skal Wap.com oversettes fra engelsk til kinesisk. Selskapet knytter også til seg frilansere fra India, som skal lage en Wap.com for det indiske markedet. I London og USA sitter det allerede folk som jobber for Wap.com.

Planen med Wap.com er å lage en portaltjeneste hvor brukerne kan konfigurere sin egen wap-side, med lenker, mail og mye mer. - Det er fortsatt mange WAP-tjenester der ute som bare delvis fungerer. Det er noe av problemet. Vår jobb er å prøve å guide folk rundt, sier Øgrim.

Han forklarer satsinger i asiatiske land med at dette er enorme marked med poensial.

- I land som India vil brukerne oftere gå på nett via en mobiltelefon eller PDA enn gjennom en PC eller annen device, tror Øgrim.

Det kinesiske mobilmarkedet er også det hurtigst voksende markedet i verden.

Wap.no skal også gjennom en dramatisk forandring. Man skal ikke lengre bare skrive om nye WAP-telefoner, WAP-nettsteder og liknende.

Den nye tjenesten, forteller Øgrim, skal være sterkt preget av underholdnings- og spilltjenester.

- Vi har i Wapfactory jobbet lenge med å få kompetanse på spill og underholdning. Dette skal vi presentere på Wap.no. Stortinget har også signalisert at de er positive til spilltjenester på nettet, sier Øgrim som håper at man her kan finne en åpning for forretninger.

- Men vi har ingen ting konkret enda, sier Øgrim som sier man må vente til sensommeren før alt er på plass.

Uansett. Verden ser ikke slik ut i dag, som det Tellef Øgrim og mange med han mente den ville se ut, for ikke lenge siden.

- WAP har tatt tid. Men man må regne med at det tar tid å endre folks adferdsmåter. Men gode tjenester gir verdi, det merker jeg selv, sier Øgrim til digitoday.no.

- WAP må finne sin form. Det kommer nå nettverk som er bedre tilpasset for datatrafikk (GPRS), sier Øgrim som mener at WAP på langt nær er død og begravet.

Wapfactory var et av gråmarkedsselskapene som falt raskest til jorden da markedet for dotcom-aksjer nådde bakken. Men Øgrim sier at satsingen internasjonalt ikke fordrer at selskapet må ut i markedet for å hente penger.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

- Før var det slik at dess mer penger man brukte, dess bedre var det. I dag handler alt om å skaffe inntekter og snu på skillingen. Det har vi gjort, sier Øgrim.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra