RESULTATERFINANS

Norsk web-TV-aktør konkurs

SmartCom skulle leve av å formidle firma- og produktinformasjon med bruk av lyd og bilder over Internett. På kundelista sto flere børsnoterte selskaper, men det var ikke nok fra å hindre en dundrende konkurs.

12. juni 2002 - 11:23
SmartCom AS

digi.no har forgjeves prøvd å komme i kontakt med daglig leder og styreformann Sigbjørn Eilertsen i SmartCom for en kommentar til at selskapet nå har levert inn oppbud. Han svarer ikke på telefonen og ringer heller ikke tilbake på gjentatte oppfordringer. Når vi ringer sentralbordnummeret til SmartCom møtes vi nå av en melding fra operatøren TeleDanmark som kan fortelle at vi "har ringt et nummer som ikke er i bruk".

SmartComs styreformann frem til nyttår og mangeårig sjef i Aller-eide Radio 1, Alf Lande, kan heller ikke fortelle mye om konkursen.

- Selskapet gjennomførte en kombinert løsning med akkord og en liten rettet emisjon mot gründerne, samtidig som kostnadene i en snuoperasjon som ble iverksatt for trekvart år siden, ble dratt ned på et nivå som man mente var tilstrekkelig for videre drift i dagens marked. Jeg tror at det kan ha dukket opp gjeld i etterkant som man ikke hadde oversikt over, men jeg kjenner ikke årsakene veldig godt ettersom jeg ikke lenger følger selskapet tett, sier Lande som opplyser at konkursbegjæringen ble levert for noen dager siden.

digi.no får vite at Johan Elgsaas er oppnevnt til bobestyrer, men heller ikke han er særlig snakkesalig.

Han bekrefter at SmartCom selv leverte inn oppbud, men vil ikke kommentere årsakene til konkursen.

- Jeg holder på med beretningen nå. Ha det, sier en åpenbart travelt opptatt Elgsaas og legger på røret.

Etter det digi.no forstår har SmartCom AS hatt en akselerende negativ utvikling, med et resultat før skatt i 1998 på minus 1,8 millioner kroner, i 1999 ble tallet minus 3,7 millioner og i dotcom-året 2000 endte resultatet før skatt på hele 6,7 millioner i minus. digi.no kjenner ikke selskapets fjorårsresultatet.

Er så web-TV en dårlig idé?

Ikke nødvendigvis, skal vi tro publisher Are Slettan hos SmartComs konkurrent iMarkedet.

- Også vi var for optimistiske til dette for et år siden, da alle trodde at dette virkelig ville ta av. Men nå er vi godt fornøyde med utviklingen, og web-TV-biten går nå økonomisk sett i balanse, opplyser han til digi.no.

- Det vi har lært er at man må se på web-TV som noe helt annet enn vanlig TV. Vanlig TV er primært underholdning i sofakroken. Web-TV fungerer som en del av et multimediatilbud som primært brukes på jobben. Vi har også funnet ut at det er vanskelig å annonsefinansiere en ambisiøs satsing på web-TV. I dag er den primære inntektskilden vår at selskaper betaler for at vi gjør den tekniske jobben i forbindelse med utsendelser på nettet av kvartalspresentasjoner og pressekonferanser, hvor video, lyd og foiler kombineres, forteller Slettan.

iMarkedet har i skrivende stund "et titall kunder" på dette området, opplyser Slettan og legger til at selskapet også så smått har begynt å tilby "pay per view" - altså at brukerne selv betaler for ting man filmer som redaksjonelle oppdrag.

- I tillegg gjør vi enkle formiddagsrapporter med oppdatering fra aksjemarkedet, som er gratis for brukerne, forteller han.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.