Norsk webradio overtar svensk radiosuksess

SOL og Radio 1s Nordic Web Radio kjøper svenske SPRAYdio. Dermed er Ole Jørgen Torvmark ett skritt nærmere drømmen om et nordisk radionett på weben.

Som navnet på Nordic Web Radio tilsier, har selskapet lenge jaktet på etablering andre steder i Norden.

Nå kommer meldingen fra Sverige om at Nordic Web Radio kjøper SPRAYdio fra svenske Spray Network.

SOL eier 49,9 prosent av selskapet, mens Radio 1 Norge sitter med 50,1 prosent.

Ifølge Torvmark er kjøpesummen konfidensiell. Det er en tjeneste som nordmennene kjøper, en tjeneste som har vært drevet i fem år og ligger på den svenske portalen til Spray. Spray.se har 1,6 millioner unike brukere i måneden, ifølge Sprays egne tall og 1,4 millioner medlemmer. Det er fem mann som jobber for SPRAYdio som har blitt drevet siden høsten 1999 og sitter ,ed 80.000 medlemmer i sitt community.

Torvmark mener at svenskene innehar en mer avansert tjeneste enn FM-tjenestene til Nordic Web Radio.

- SPRAYdio er en ren webtjeneste der noe av det viktigste er interaktiviteten mellom musikken og brukerne. Det er en tjeneste som er veldig godt etablert i Sverige, uten at jeg har noen eksakte tall å gi deg på bruken. Svenskene har til nå ikke hatt noe offisielle tall på bruk av nettradio, opplyser han.

Administrerende direktør Joakim Jansson i svenske SPRAYdio hevder i en pressemelding at norske Nordic Web Radio allerede lønnsomme, og at alliansen vil bli det sterkeste kommersielle nettradioselskapet i Norden. Mens svenskene er best på web, er Nordic Web Radio best på radio, dermed blir det full konvergens.

SPRAYdio kmmer til å beholde merkevaren i Sverige, og kanalen blir liggende portalen til Spray. Samtidig bygges selskapet Nordic Web Radio AB. En av forretningsideene til det webradioselskapet er å drive radiokanaler for andre selskap på weben.

Til toppen