Norsk Yahoo! tjuvstartet

Det var egentlig meningen at den norske versjonen av verdens største søketjeneste, Yahoo!, skulle på lufta i morgen, mens den danske skulle lanseres klokken 14 i dag. Men i skrivende stund er alle de skandinaviske på nett. I Norge er både NTB og Reuters samarbeidspartnere, i tillegg til digi.no.

I går var det Sverige, i dag er det Danmark, i morgen er det Norge. Slik var de opprinnelige lanseringsplanene med oppsatte pressekonferanser. Men i kyberrommet blir noen ganger tidsfaktoren relativ. Derfor er det nå mulig å gå inn på både yahoo.se, yahoo.dk og yahoo.no - i tillegg til yahoo.com.

De skandinaviske versjonene er foreløpig amputerte i forhold til den engelskspråklige versjonen, i og med at det ikke er satt opp kategorier for nyheter, gule sider, chats, People Search o.l. Men på sikt er det meningen at de lokale versjonene til forveksling skal være lik den engelskpråklige.

Lanseringsgeneral i Skandinavia, Jeffrey Westman, har tidligere sagt til digi.no at det er svært viktig for Yahoo!! Inc. å bygge en global merkevare uansett hvor nettbrukerne beveger seg på world wide web.

Derfor har Yahoo!! en internasjonal avtale med nyhetsgiganten Reuters som både leverer allmenne nyheter og finansnyheter. I Norge er nyhetsbyrået først og fremst engasjert i finansdelen. Derfor er en supplerende kontrakt med NTB også tegnet.

Dessuten har Yahoo!! skrevet kontrakt med Internett Kanal 1 om leveranse av IT-nyheter fra digi.no. I tillegg skal Internett Kanal 1 stå for salget i Skandinavia i business-to-business segmentet, og selskapet har solgt annonser for hele den norske versjonen i introduksjonsperioden

Nettkatalogen Yahoo!! vil ha 3.000 nett-tjenester koblet opp fra start i Danmark. I Norge er tallet 4.000, mens i Sverige er det hele 10.000 nettsteder som ligger inne. Disse tjenestene ligger sortert under diverse kategorier som er lokalt rettet inn mot hvert enkelt land.

Til toppen