Norsk Zigbee-brikke for et trådløst hjem

Trådløst hjem betyr verken WLAN eller kjøleskap med Internett, mener Chipcon-sjef Geir Førre.

Glem hypen rundt kjøleskapet som bestiller mat for deg, det er resten av hjemmet som må kobles opp trådløst, mener Chipcon.

Norske Chipcon tar mål av seg til å bli intet mindre enn et industrieventyr. Det skal de bli ved å koble sammen folks hjem og kontorer trådløst.

Halve IT-bransjens mest kjente selskaper er opptatt av å utvikle det trådløse hjem, men de snakker hovedsakelig om lyd, bilde, video og PC, og nettverket de bygger på er ofte WLAN.

Chipcon skal koble sammen alle de andre elektriske hjelpemidlene vi har i hus og på kontoret, som lys, alarmer, trådløse termostater og målere. Til dette vil de bruke radiobrikker som følger den nye Zigbee-standarden.

Anvendelse for denne typen produkter finnes nesten over alt, mener Geir Førre, administrerende direktør i Chipcon.

– Prisen og strømbehovet gjør WLAN uaktuelt. Det er en sleggeløsning på et lite problem, sier han.

Zigbee gir relativt lav båndbredde, men lang rekkevidde med lavt strømforbruk til lave priser. Mens et WLAN aksesspunkt gjerne koster fra 600 kroner og oppover, skal Chipcons selge radiobrikker for mellom fire og førti kroner. Hvert produkt som kobles opp trenger typisk én brikke, opplyser Førre.

Dette er ikke den endelige prisen for de oppkoblede produktene, bare Chipcons del. Selskapet vil begrense seg til å lage brikker som andre kan legge inn i sluttbrukerprodukter.

Poenget er at det snart vil bli ganske rimelig å gjøre sitt hjem trådløst. Zigbee-standarden er på plass, og Chipcon var først ute med en brikke basert på denne standarden.

Førre forventer at standarden skal gi økende volumer fallende priser. Men når kan vi endelig lene oss tilbake i sofaen og kontrollere hele huset med én fjernkontroll?

– Det er et scenario, men det er ikke der det begynner. Man kan nok etter hvert sette opp profiler og styre alt via PC-en. Det er en helt naturlig utvikling, men det kommer ikke til høsten, sier han.

De første produktene som kommer vil være tiltenkt kontorlandskaper og butikker.

Å gjøre en strømbryter trådløs koster kanskje rundt tretti kroner, men installasjonen kan bli lang billigere når man slipper å kable. Dessuten kan trådløse lysbrytere langt enklere byttes til en annen type eller flyttes ved ommøbleringer, påpeker Førre. Og for installasjon tar elektrikere gjerne 500 kroner per punkt på vanlige brytere. Hvis man aksepterer å bruke batterier i en trådløs lysbryter, kan den plasseres hvor som helst, uten ledninger.

– Motivasjonen er delvis komfort, men også sparing, mener Førre. Det er kostbart, uestetisk og lite fleksibelt å kable. Det er også en trend mot å foretrekke trådløst, mener han.

Trenger vi dette?

– Kanskje ikke, men jeg er ganske sikker på at det kommer. Folk bruker stadig mer penger på hus og hjem, og ønsker å ha kontroll. Det er ikke bare science fiction. Mødrene våre vil kanskje aldri lære seg å ta det i bruk, men våre barn vil garantert gjøre det.

Men hvorfor skal det ta av nå? Siden dotcom-boomen startet har mange snakket om det oppkoblede hjem, at alt skal på nett, uten at mye har skjedd. Et vanlig eksempel på fremtiden har vært kjøleskapet som leser av hva du har på lager, og enten skriver ut handlelister eller faktisk bestiller påfyll selv fra en nettbutikk.

– Jeg har aldri vært så begeistret for kjøleskapsanalogien. Det er et fremtidsscenario som er litt på siden. Det vi driver med er smartere og billiger løsninger som er nærmere dagens situasjon, sier han.

Han understreker at ingenting skjer over natten. Men flere selskaper vil komme på markedet med nye produkter i år, som inneholde brikker og programvare fra Chipcon.

– Det har gått tregere enn det hadde behøvd, delvis fordi det manglet en standard, som nå er på plass.

Det tar også tid å få folk til å ta i bruk ny teknologi, men stadig flere blir nå i stand til å bruke programmerbare gjenstander, påpeker Førre.

På litt sikt håper Chipcon å selge hundrevis av millioner Zigbee-brikker, for Førre har klokketro på teknologien, og mener selskapet har en finger med i det meste som skjer.

– Vi er i ferd med å ta en veldig dominerende posisjon, og konkurrenten vår Freescale, tidligere Motorola Semiconductor, bruker programvare fra Figure 8, som vi har kjøpt opp.

Ember, en annen konkurrent, bruker foreløpig Chipcon maskinvare og egen programvare.

Chipcon har nå 103 ansatte, 17 av dem i San Diego, 7 selgere i egne kontorer rundt i verden, og resten i Oslo.

    Les også:

Til toppen