Norske Annonsørers Forbund (ANFO), som representerer over 100 av landets største og profesjonelle annonsører, har gjennomført sin årlige medlemsundersøkelse der medlemsbedriftene mellom annet rapporterer hva de har tenkt å bruke av annonsekroner i de ulike reklamekanalene.
- Totalt sett ser det ut til at annonseomsetningen i år blir omtrent på linje med i fjor - det vil si på nærmere ti milliarder kroner, sier ANFO-leder Bjørn Hauge.
Fordelingen av årets annonsekroner blir imidlertid ganske forskjellig fra fjoråret, skal en tro ANFO-undersøkelsen, som i en pressemelding hevder at radio (-30%), kino (-10%) og avis (-7%) er de mediekanalene som kan vente seg en nedgang på annonsesiden inneværende år.
Det mest oppsiktsvekkende i undersøkelsen er annonsørenes egne forventninger til Internett.
ANFO har tidligere sluppet tall på blant annet Internett-bruken for år 2000 som de har estimert til 300 millioner kroner, men en feil gjorde at de måtte sende ut tallene på nytt fredag.
Annonsørorganisasjonen tar selv på seg skylden for publiseringen av den manglende økningen på grunnlag av en undersøkelse som ble utført av analysebyrået Feedback. Mens man første gang estimerte null prosent økning fra 1999 til år 2000 i internettannonsering, innrømmet ANFO at økningen var på 90 prosent.
Bjørn Hauge beklager dette sterkt i en mail til mottakerne.
Mens bransjen selv antyder et samlet annonsemarked på nettet i år på mellom 150 millioner og 250 millioner kroner, mener de som skal brukepengene at markedet vil bli på 300 millioner kroner i år.
Blant mediebyråene er det bare Mediacom som har uttrykt forventninger om at merkevare-annonseringen på Internett vil nærme seg 300 millioner kroner i 2000, mot 120-130 millioner kroner i fjor. Noe mindre optimistisk er Synergi RF og CIA Interactive Norway, som forventer et annonsenivå på nettet i år på mellom 200 millioner og vel 250 millioner kroner. Carat tør ikke ta hardere i enn 160 millioner kroner.
Foruten Internett og fagbladene, som ifølge ANFO kan vente seg en vekst på 90 prosent sammenliknet med i fjor, er det plakater/boards (+40%) og ukeblader (+35-40%) som kan vente seg mest av reklameåret 2000.
TABELL: Andel av reklamemarkedet for de ulike mediekanalene (Kilde: ANFO) |
Annonse- kanal |
Prognose 2000 i 1000 NOK | Andel 2000 i prosent | Prognose 1999 i 1000 NOK | Endring i 1000 NOK | Endring i prosent |
Avis | 2.021 | 20 | 2.168 | -147 | -7 |
Ukeblad | 878 | 9 | 638 | 240 | 37 |
Fagblad/tidsskr. | 381 | 4 | 200 | 181 | 90 |
TV | 4.751 | 48 | 4.041 | 710 | 17 |
Kino | 229 | 2 | 250 | -21 | -8,4 |
Radio | 657 | 7 | 927 | -270 | -29 |
Plakat/board | 428 | 4 | 302 | 126 | 41 |
Internett | 311 | 3 | 164 | 147 | 89 |
Sponsing | 91 | 1 | ny | - | - |
DM/Katalog | 160 | 1 | ny | - | - |
Annet | 91 | 1 | 1.310 | 1.209 | - |
TOTALT | 9.998 | 100% | 10.000 | - | - |